Przygody z Virtual Reality

Niestety nie przyjmujesz informacji innych, niż przez siebie wymyślonych.
Tego nawet nie skomentuję..
Nie tylko ja tak twierdzę - w samym tym wątku kilku ludzi tak twierdzi.
Kilka osób w tym wątku czyli kto? @Kyokushin, który jeszcze niedawno był też w "Samsungowym kościele", a teraz twierdzi, że wszystko poza Reverbem to rozmyta plama? Tutaj akurat ma sporo racji ;-)
Czy nawiązujesz może do tego ponoć przeprowadzonego testu w forumowym gronie, w którym Twój Samsung O+ nie został porównany do żadnego innego oleda w tej samej rozdzielczości?
A jego uczestnicy ponoć orzekli, że rozmycia nie ma bez żadnego sensownego bezpośredniego porównania. Co jest bardzo ciekawe, choćby zważywszy na to, że sama siatka pentile już na dzień dobry lekko rozmazuje obraz i nie jest do tego potrzebny nawet żaden dodatkowy dyfuzor. Jest to dość drastycznie widoczne przy zestawieniu Index z Samsung O bez +, czyli bez dyfuzora, a ma też swoje plusy bo bardzo skutecznie maskuje shimmering.
Tak to zdecydowanie bardziej obiektywne źródło informacji niż recki ludzi testujących wszelkie możliwe HMD równolegle i bezpośrednio zestawiający je ze sobą.
Gratuluję umiejętności zakrzywiania rzeczywistości.
ps.
Następnym razem jak komuś zrobię nieostre zdjęcie, postaram się mu wcisnąć, że źle widzi i zdjęcie jest ostre, a to tylko taki specjalny rodzaj anty aliasingu :)
 
To nie był "test Samsunga" tylko wspomniana tyłkohamownia - rozmawialiśmy o odczuciach, zwłaszcza że na fotkach TTL (które są do bani z samego założenia) wyglądało jakby ktoś posmarował ekran wazeliną. Nie było A/B testów, po prostu stwierdziliśmy że to co jest pokazywane na fotkach jako "straszny blur" wcale tak na żywo nie wygląda ergo "nie rozmywa". Tylko tyle i aż tyle.
 
Nie było A/B testów, po prostu stwierdziliśmy że to co jest pokazywane na fotkach jako "straszny blur" wcale tak na żywo nie wygląda ergo "nie rozmywa". Tylko tyle i aż tyle.
Wiadomo, fotkami nie ma się co sugerować, ja spodziewałbym się po prostu minimalnie mniejszej ostrości od wersji bez anty SDE.
Żeby zweryfikować różnice, trzeba byłoby zestawić oba modele w odpowiednich warunkach.

np. w SteamVR domyślna rozdziałka Samsunga O + i Vive pro jest inna.
Gdybym nie wiedział o takich drobiazgach, podłączył Valve Index, a potem Samsunga O, to stwierdziłbym, że różnica jest ogromna, bo SteamVR bardzo podbija SS dla Index i daje bardzo niski Samsungowi. W rzeczywistości różnica jest, ale nie aż tak duża jakby to wynikało z domyślnych zaniżonych ustawień SteamVR dla Samsunga O
 
Last edited:
Ja tam raz zostałem trochę ostrzej przewieziony szybowcem, nie mam najmniejszych złudzeń co do tego jak w moim przypadku skończyłby się taki lot bez wcześniejszego przygotowania
Bez przesady. Kolejka górska wyciąga do 3g, jakoś ludzie nie umierają ;-) jak się delikatnie obchodzić ze sterem to się nie przekroczy 1.2g. Oczywiście można się bardzo szybko "załatwić" niewprawnym obchodzeniem się z samolotem ale też nie demonizujmy :p Byłem kiedyś też w wirówce (nie takiej pro, bardziej zabawce w Chorzowie ale kręciła się dość szybko 3dof) i też nie było źle... Chętnie bym spróbował prawdziwej ale to wydatek chyba z 700zł jak nie powyżej tysiaka... Nie mam na takie "zbytki".
 
Dodatni G to jak cie mogę, ale ujemny to masakra, w dodatku chyba nie da rady w żaden sposób się przed nim zabezpieczyć. W sumie pewnie wprawny symulant by takim F/A-18 poleciał bo to dziadostwo ma taką stabilizację, że lata samo i nawet szarpiąc sterami nie da się mu zrobić krzywdy, co najwyżej pilotowi ;-)
F-14 to co innego, ostry manewr i skrzydła odlatują ;-)
 
...
Nie, ja muszę sam to przetestować, bo Robinus twierdzi, że nie rozmywa.. więc:

Tak, żeby jasne było, to to właśnie między innymi mam na myśli mówiąc, że przez Twój @gcze firewall, żadna informacja się nie przebije.
Podsumowałem wyraźnie swoje stwierdzenie miesiąc temu w naszej dyskusji:

Samsung Odyssey + posiada filtr anty-SDE, który z racji swojego działania rozmywa obraz, lecz robi to w sposób niezauważalny, poprawiając ogólny jego wygląd, ponieważ minimalizuje tym samym efekt SDE.

To Ty twierdzisz, że:

1. Indexowy dyfuzor NIE ROZMYWA
2. Antyaliasing NIE ROZMYWA
3. Supersampling NIE ROZMYWA

a
4. Samsung Odyssey + - ROZMYWA

Powyższe punkty również wytłumaczyłem w postach, łącznie ze stopniowaniem rozmycia w anti-aliasingu, przebiciach SDE w O+ itd, itd. co spotyka się jedynie ze ścianą.

Dlatego już mi się nie chce - koniec dyskusji z mojej strony.
 
Last edited:
No tak, Pimax to wiadomo, że mają pojawić się te 8K w tym roku, ale liczyłem, że coś jeszcze w 4k się pojawi dla ludu
Na te cuda od Nvidii najbardziej liczę. karta 2x szybsza od mojej GTX1080Ti, to byłby w końcu w miarę dobry komfort gry w DCSa, a jeszcze gdyby ten Vulkan został wprowadzony do DCSa, co właśnie dzisiaj ponownie zapowiedzieli, ehh to by było. Z Pimaxem 8k, trzebaby jakiś kredyt brać ;-)

rozmywa obraz, lecz robi to w sposób niezauważalny
Dodaj jeszcze "niezauważalny dla mnie i wielu innych osób i będzie ok" bo zbyt wiele osób twierdzi, że jednak w zauważalny sposób, a bywały i takie co go zwracały z tego powodu.

1. Indexowy dyfuzor NIE ROZMYWA
Obraz jest bez porównania ostrzejszy od Samsunga O bez dyfuzora, więc nie rozmywa lub robi to w pomijalnym stopniu, bo w odróżnieniu od O+ NIKT tego nie stwierdził.

2. Antyaliasing NIE ROZMYWA
Ten dobrze zrealizowany nie rozmywa, w tych gorszych może wystąpić taki efekt uboczny.
3. Supersampling NIE ROZMYWA
Tak, nie rozmywa tylko wygładza, na podstawie uśrednienia nadmiarowych danych. To ta różnica, którą z uporem maniaka starasz się zignorować.
4. Samsung Odyssey + - ROZMYWA
Tak, ponieważ dla pentile nie da się zrobić tego selektywnie, jeśli sde jest jednak czasami widoczny to nie robi tego w brutalny sposób i odbiór zależy od indywidualnych preferencji. Część userów na to rozmycie narzeka, a część zaprzecza aby to rozmycie istniało.

Nic nie wytłumaczyłeś, tylko manipulowałeś na różne przedziwne pokrętne sposoby że koło jest kwadratowe i rozmycie to to samo co wygładzenie. Jak już nie byłeś w stanie dalej przekonać, że czarne jest białe, zakończyłeś dyskusję.
Tak to wygląda z mojej perspektywy.
 
Robinus said:


1. Indexowy dyfuzor NIE ROZMYWA
Obraz jest bez porównania ostrzejszy od Samsunga O bez dyfuzora, więc nie rozmywa lub robi to w pomijalnym stopniu, bo w odróżnieniu od O+ NIKT tego nie stwierdził.
Taaa, stwierdzenie, że dyfuzor rozmywa, to zapewne ta spiskowa teoria. A przepraszam, przecież to nie dyfuzor tylko super anty sde powielacz punktowo świetlny :cool:
...

Okay.... hmmm 🤔

Robinus said:


2. Antyaliasing NIE ROZMYWA
Ten dobrze zrealizowany nie rozmywa, w tych gorszych może wystąpić taki efekt uboczny.
:)Ja mam wrażenie, że Ty nie przyjmujesz innej wiedzy, od siebie tylko odnalezionej. No ale chyba o jeden rozdział za mało w tej książce było.
Rozmycie zawsze występuje, tylko w mniejszym lub większym stopniu.
zapraszam kilka postów wyżej
Robinus said:


3. Supersampling NIE ROZMYWA
Tak, nie rozmywa tylko wygładza, na podstawie uśrednienia nadmiarowych danych. To ta różnica, którą z uporem maniaka starasz się zignorować.

:) :) :) WYGŁADZA nie ROZMYWA. "WYGŁADZA UŚREDNIAJĄC".
Czego nie zrozumiełeś z moich poprzednich postów o supersamplingu i uśrednaniiu? Co uważasz za "manipulację"?

Tak, ponieważ dla pentile nie da się zrobić tego selektywnie, jeśli sde jest jednak czasami widoczny to nie robi tego w brutalny sposób i odbiór zależy od indywidualnych preferencji. Część userów na to rozmycie narzeka, a część zaprzecza aby to rozmycie istniało.

Zrozum, że ani antyaliasing, ani supersampling NIE DZIAŁAJĄ SELEKTYWNIE jak Ci się to wydaje.
Działają na CAŁY OBRAZ tak samo jak dyfuzory czy O+.

Dlaczego efekt dostrzegasz tylko na krawędziach tłumaczyłem wyżej.
 
Last edited:
Zrozum, że ani antyaliasing, ani supersampling NIE DZIAŁAJĄ SELEKTYWNIE jak Ci się to wydaje.
Działają na CAŁY OBRAZ tak samo jak dyfuzory czy O+.
Dlaczego efekt dostrzegasz tylko na krawędziach tłumaczyłem wyżej.
Tłumaczyłeś tylko w jaki sposób nadal nie rozumiesz jak to działa. Oczywiście, że SS i antyaliasing działają selektywnie, po to mają zaimplementowane mniej lub bardziej skomplikowane algorytmy.
Pomijając już tak oczywiste przykłady jak algorytmy wykrywania krawędzi, które powstały własnie po to aby robić to selektywnie, to jeśli dasz odpowiednio duży SS i postawisz idealnie pionową kreskę lub poziomą o szerokości 1 piksela to nic nie zostanie rozmyte, nie zmieni się kompletnie nic na obrazie, bo nie ma czego wygładzać. Dyfuzor zawsze wszystko rozmyje tak samo, bo mu jest wszystko jedno co jest wyświetlane. Dlatego właśnie ROZMYWA, a nie WYGŁADZA krawędzie.
Teraz jaśniej, czy dalej nic?
 
@gcze - ale ty znowu mi próbujesz coś tłumaczyć jak to ja Ci tłumaczę od miesiąca...

Jak chcesz - dopytaj o coś, co już pisałem - chętnie rozjaśnię.

Dopóki nie odniesiesz się do czegoś konkretnego - nie mam zamiaru ciągnąć tej dyskusji.

Podsumowanie Twoich wniosków jest wyżej, zgadzasz się z nimi - to mi w zupełności wystarczy by dłużej nie próbować głazów przesuwać.
 
Aha - jeszcze co do tej kreski... bo ehhh.... no jakoś nie mogę.

Jest dokładnie odwrotnie.
Żeby było prosto:
200% Supersampling z jednopikselowej czarnej pionowej kreski na białym tle ZAWSZE zrobi jednopikselową SZARĄ kreskę, w dodatku grubszą.
Ponieważ musi uśrednić 2 piksele do jednego (piksel czarny + piksel biały = piksel szary).

Nie ma czegoś takiego jak "WYGŁADZA a nie ROZMYWA". Co robi? Zaokrągla piksele?
Wygładzanie polega na uśrednianiu, a uśrednianie jest przeciwieństwem kontrastowania, czyli jest rozmywaniem.
 
Last edited:
Aha - jeszcze co do tej kreski... bo ehhh.... no jakoś nie mogę.

Jest dokładnie odwrotnie.
Żeby było prosto:
200% Supersampling z jednopikselowej czarnej pionowej kreski na białym tle ZAWSZE zrobi jednopikselową SZARĄ kreskę, w dodatku grubszą.
Ponieważ musi uśrednić 2 piksele do jednego (piksel czarny + piksel biały = piksel szary).

Obraz grubości 1 piksela na matrycy, renderujesz z SS 400%, i jest on ponownie wyświetlany na tej matrycy, czyli zostanie wyrenderowany jako szerokość 2 czarnych pikseli i ponownie wpakowany jako 1 czarny piksel, na matrycę. Jaka będzie ta kreska? Tak też zadziała to w każdym normalnym AA. Bo w dyfuzorze nadal będzie tak samo rozmazana.
To miałem na myśli, że manipulujesz, bo doskonale wiesz, że nie masz racji i kombinujesz jak koń pod górę. Podałeś taki przykład, nie po to "żeby było prosto", tylko po to, żeby nie przyznać się do błędu. Oczywiście w innych proporcjach takiego ideału nie będzie, ale efekt będzie zawsze o niebo lepszy od chamskiego dyfuzora, a obrazuje, że jednak SS czy AA "widzi" co jest na obrazie, nie uśrednia wszystko do wszystkiego jak leci. A nawet ślepy zauważy, że fonty inaczej są wygładzane (w większości systemów nie są) na prostych, a inaczej na krzywiznach.
 
Obraz pionowej kreski wyrenderowany w 400% SS będzie miał dokładnie 1 piksel czterokrotnie mniejszy od natywnej rozdzielczości. Czyli jeszcze gorzej, bo kreska na ekranie będzie miała 25% czerni. Chyba, że uśrednianie pójdzie jeszcze dalej - co jest możliwe bo zadziałają właśnie magiczne algorytmy, tylko nie do jakości obrazu a stosowane częściej - do optymalizacji - i kreska zniknie jako informacja nieistotna.
Wtedy - faktycznie - uzysklasz idealnie kontrastową... biel.

Kończę gcze bo to do niczego nie prowadzi. Wymyślasz jakieś laboratoryjne warunki, jednocześnie przyznając, że poza nimi obraz po SuperSamplingu jest rozmyty, więc dyskusję uważam za zamkniętą.
 
Ok, oczywiście doskonale wiesz, że chodziło mi o obraz który geometrią w 3d będzie pasował do tego piksela i to niego tyczy się to porównanie, a nie do minimalnej szerokości, bo ta nigdy nie powinna być czarną kreską. Ale szacun, potrafisz lepiej zmanipulować niżbym pomyślał :) Pewnie nikt się nie zorientuje ;-)
Liczyłem, że zrobisz specjalnie poruszone zdjęcie tekstu na brudnym monitorze, czy coś w tym stylu, a tu takie coś, ho ho.
 
Nie no @gcze - tylko uściśliłem. No bo po co ta dyskusja. Do spełnienia warunków Twojej idealnej kreski, która po "zsupersamplingowaniu" pozostanie taqką kreską, należałoby jeszcze dołożyć łut szczęścia, że akurat do wyciągnięcia średniej zostaną wybrane te dwa czarne piksele, a nie - piksel obok - czarny i już białe tło.

Tak - potrafię wyobrazić sobie tę kreskę, która:
1. wyrenderowana została jako 2-pikselowa kreska
2. trafiła aidealnie w wartosć supersamplingu 200%
3. algorytm uśredniania zaczął liczyć średnią akurat w jej "początku"

ale wystarczy przecież ruszyć głową (skoro o VR mówimy) o ten piksel - i już mamy "zwykłe" uśrednienie krawędzi biało-czarnej w szarość...

Ważne jest to:

Dyfuzory, antyaliasing, supersampling, samsung odyssey+ - wszystko obraz rozmywa tylko w różnym stopniu.

Oczywiście, że "głupi filtr SDE" robi to na poziomie antyaliasingu FXAA, zyskuje jednak na tym, że działa "między pikselami" a nie "na pikselach" i dodatkowo - oczywiście jeśli wierzyć producentom - nie narusza oryginalnego piksela tylko go uzupełnia o dodatkową informację, No ale tu już wchodzimy w teorie spiskowe.

EDIT:
No i to też zapewne jest przyczynkiem, do tak rozbudowanej dyskusji o "rozmywaniu Odyssey Plus". Bo - choć oczywiście - prawda jest tylko jedna - to można by się upierać zarówno przy stwierdzeniu, że rozmywa (bo działa jak Antyaliasing") oraz że nie rozmywa (bo robi to niezauważalnie).
Dodatkowo zapewne - do wrogości względem tego rozwiązania - przyczynili się posiadacze O bez plusa, którzy musieliby wyłożyć kasę na "poprawioną zabawkę"
Dodatkowo Samsung był pionierem tego rozwiązania - co w oczywisty sposób dyskusję zaognia
Pewnie jeszcze kilka przyczyn by się znalazło, czemu o "rozmywaniu O+" mówi się tyle, a o kolejnych dyfuzorach - już niewiele.
 
Last edited:
Ok, chciałem po prostu podać tak oczywisty i tak niezaprzeczalny przykład, ale nawet tutaj potrafiłeś przekombinować.
Na każdym tekście, który masz właśnie przed oczami to ten AA to też taki szczęśliwy, laboratoryjny przypadek? Bez kitu naprawdę nie widzisz na monitorze, który stoi przed Tobą i tekście, który właśnie czytasz jak to działa?
Myślisz, że jakbyś założył na monitor dyfuzor, to byłoby tak samo dobrze jak z odpowiednim AA?
Obraz nie jest rozmazywany prze SS bo on po prostu od razu miał taki być, tylko renderer nie robi SS z automatu przed wyświetleniem aby pasował on akurat odpowiednio wygładzony do monitora przed oczami bo to zasobożerne.
Bez kitu to dyskusja, jakbym niewidomemu tłumaczył jak wyglądają kolory. Masz jakąś niesamowitą wadę wzroku, czy jak? Czy po prostu trolujesz tak uparcie?
Jak można twierdzić, że wyświetlenie na monitorze czegoś w najlepszym możliwym przybliżeniu do rzeczywistego obrazu (czyli rozdzielczość maksymalnie bliska nieskończoności) dla określonej niskiej rozdzielczości samego monitora to rozmycie, nie ogarniam tego.

ps.
Pojawiły się na stanie maski do Valve Index, gdyby ktoś jeszcze szukał:
 
Jak można twierdzić, że wyświetlenie na monitorze czegoś w najlepszym możliwym przybliżeniu do rzeczywistego obrazu (czyli rozdzielczość maksymalnie bliska nieskończoności) dla określonej niskiej rozdzielczości samego monitora to rozmycie, nie ogarniam tego.
...

Tak, ja widzę, więc już nie próbuję tłumaczyć.

Miłych snów.
 
Top Bottom