Przygody z Virtual Reality

A co do samego pytania, nieco offtopowego pseudofilozofowania:
[spam]
Moim zdaniem jesteśmy w bardzo ciekawym punkcie rozwoju.
Widzę dwie drogi:
1. bezzmienne zaśmiecanie i niszczenie Ziemi (do czego jesteśmy w końcu stworzeni), które w końcu wymusi na nas życie w klatkach i ucieczkę - może właśnie w świat VR
2. kolejne epidemie (czyli ziemski system odpornościowy) nieco nas przetrzebią i pozostaną tylko fanatycy zielonych roślinek, którzy powrócą do natury i będą żyć w zgodzie z nią.

Oczywiście pkt drugi prowadzi z powrotem do dnia dzisiejszego, bo ktoś wymyśli przełom, który pomoże te owieczki tańszym kosztem hodować, itd...
Ale to by się zgadzało z wszelkimi pseudofilozoficznymi teoriami sinusoidalnych ruchów.
[/spam]
 
ja tam dziś nie będe filozofował, właśnie zastukał kurier.... jeszcze nie tak dawno nie lubiłem poniedziałków :)
 

Attachments

  • 2C4404D9-722A-4F88-86F5-CD43345DF969.jpeg
    2C4404D9-722A-4F88-86F5-CD43345DF969.jpeg
    78.9 KB · Views: 150
View attachment 191822

Wszystko jedno jakie te gogle. Ważne, że dzięki nim wychodzimy z dziury (sądzę po ilości kupujących).
Bogaty mamy naród, skoro ludzie sprzęt wart 1600zł kupują za 2200, a sprzęt wart 2000, za 2600.

A i tak kampanii reklamowej nie widzę. Głupie "World of Tanks" czy inne telefoniczne klikadełko reklamują nawet w polskiej TV a o Questach cisza.
Pewnie myślą, że kupi tylko ktoś, kto w temacie siedzi. Ja bym jednak zaryzykował jakąś kampanię - szczególnie w czasach pandemii. Przecież to idealny czas na narodziny VRowego świata!
Reklamują, bo wiedzą, że to się zwróci i zarobią. Dlatego reklam VR w Polsce nie ma ;) W USA są.
 
A jeśli chodzi o wychodzenie z dziury, to Quest i Quest 2 ratuje indie developerów gier VR przed śmiercią głodową.

Source: https://twitter.com/DennyCloudhead/status/1317151231807082496

Source: https://twitter.com/hrafntho/status/1317186893050748934

Source: https://twitter.com/SerHidal/status/1317217696774344704

Source: https://twitter.com/BalzarJuliusson/status/1316638111162564614
 
Last edited:
Jak wyleziesz z tego to naskrob coś...
Skrobie , lecz nie jesteś i nie bedziesz bedziesz zainteresowany :) No dobrze , ponieważ w Polandi chyba tego sprzetu jeszcze nikt nie ma wiec poniżej na gorąco kilka spraw:

Zaczne od "zła" :

  • "Facepad" i guma pod nim, pomimo ze material miły w dotyku to na typową słowianska gębine się ona całościowo i kompletnie nie nadaje. Problem z tym jest taki ze "stockowa" gąbka której grubość jest identyczną w każdym miejscu powoduje w moim przypadku na przemian blurr ( nie ostre widzenie) lub zakrzywione geometrie na bokach. Mniej wiecej tak samo mialem z początku użytkownia w 5kx tyle ze z powodu duzo wyższych rodzielczości teraz ta róznica pomiedzy ostrym i nie ostrym widzeniem jest bardziej hmm, odczówalna. Po 20 minutach testów jako "user" już całkiem doświadoczny zaczołem go modować , a dokladniej to przeszczepiłem przygotowany zamienik z vr cover i pogrubijącymi go paskami velcro od dawcy P5k+ dając wiecej paskow od strony policzka i mniej od czola aby zachować kąt prosty wzgledem matryc LCD . Dodatkowo nakleiłem "chudszy" pasek z gąbką w miejscu tzw "komfort kita" - celem zachowania odpowiedniego kąta na którą Pimaxy sa "uczulone" z powodu malego "sweetspota" ( w sensie łatwego znalezienia ostrości)
  • irytująca zaślepka "nose gap" - bez cerygieli i zastanawiania uciołem 1cm gumy po obu stronach , zostwiąc jej tylko troche.
  • IPD mechaniczne ( odległosci pokazywane w LCD) ni jak się mają do rzeczywistoci. Ustawilem je mocno poniżej moich wartości z pomiaru u "pana" optyka ( 5 stopni poniżej i dodatkowe 2 stopnie "adjustowalem" softwarowo w PiToolu aby oba oka mialy się "ostro" )

Reasumujac po 1h zabawy i testów dostosowalem gogle pod siebie pozbywajać sie blura i zakrzywien geometri. To jest słabe po głowny odbiorca tych gogli to rynek EU/USA/Kanada. Czlowiekowi który nie zna pimaxa i czacha nie spasuje to taka zabawa potrwa wiele dłużej plus czas poświecony na błądzenie po forach.

"przyjemne":
  • pionowe 2160p + niezłe panele RGB robią robote. Gotowe profile symulatorów od 5k+ z PiToola zadzialaly od razu w 8Kx, identyczne rodzielczości które stosowałem w 5k+ (~ 3850x 3160 ) wyglądaja teraz znacznie, znacznie lepiej. Przetestowalem narazie 3 tytuły - SW SQUADRON , IL 2 i Asseto Cora Competizione. Największe wrażenie i różnice zrobila ACC gdzie w 5k+ dalszy plan to był plama a wczoraj mając ostorość i lepsza głębie 3D kręciłem kółeczka przez 2 godziny nie potrafiąc sie oderwać od "nowej" wirtualnej rzeczywistości.
  • kolory a w zasadzie paleta kolorów - wyraźnie jest ich wiecej niz w 5K+ , podbijałem saturacje w Pitoolu ale juz nie tak bardzo jak w 5k+
  • FOV tutaj bez różnicy
  • SDE - brak , tylko wpatrując sie w kolor szaro-biały znajdziesz..
  • odprawa celna trwała długo ( 5 dni roboczych) ale to co cieszy nie zapłacilem VATu ani cła. Pimax nie wiadmo czemu wzioł to na klate bądz tez zaszla pomyłka. Spodziewałęm faktury na ponad 800 zeta za VAT a kurier zeznał ze nic trzeba placic bo nadawca tak zadeklarował :p
  • 75 hz - nie wiem jak to opisac , ale moje subiektywne odczucia sa takie ze ma sie wrazenie ze jest to płyniejsze niz wrażenia które mialem w 90hzowych hedsetach starszej generacji - moze to kwestia rodzielczości 2160p i lepszej głebi 3D - może kombinacja z FOVem, albo i nie bo niby juz przywykłem do niego, ale tak to czuje. Sądzilem ze bedzie mi to w wyścigach przeszkadzać ale jest OK choć zupełnie tego nie rozumiem - nie mam obecnie potrzeb na tryby 120hz w upscalingu.
  • na duży plus jest zdecydowanie komfort strapa, znacznie lepiej niz w 5k+ z moim "ciężkim" strapem z drukarki 3D - rEvolve lub typowami paskami ala HTC Vive
  • jakość plastiku - teraz to bardziej guma niż plastik..
  • po modzie (dopiero) lepszy komfort dla oczu niż w 5k+

Rozwiane obawy : audiofilskie słuchawki hd700 i hd 800 wchodza pod strapa, tam mozna cała reke wsadzic na wysokości ucha. Jak ktoś spróbuje zrobic odwrotnie czyli słuchawiki na mocownie HMD - to nie tędy droga.

Nie testowałem badziewnego audio wbudowanego w strapa. Mikrofon dziala dobrze ale nie bede korzystał!

Kilka fotek poniżej:
 

Attachments

  • 8kx.jpg
    8kx.jpg
    648.5 KB · Views: 147
  • 8kx2.jpg
    8kx2.jpg
    608.4 KB · Views: 145
  • 8kx3.jpg
    8kx3.jpg
    632 KB · Views: 144
Last edited:
Skrobie , lecz nie jesteś i nie bedziesz bedziesz zainteresowany :) No dobrze , ponieważ w Polandi chyba tego sprzetu jeszcze nikt nie ma wiec poniżej na ...
Dzięki łaskawco, ale skąd takie wnioski?
Teraz istotnie bardziej mnie bezkablowość ciągnie i na punkcie FOV nigdy hopla nie miałem, ale "nigdy nie mów nigdy". Czasy się zmieniają, nowe grafiki powstają, kiedyś może na Pimaxa się skuszę.

Cieszy, że jak wnioskuję - podobnie jak Kyokushin po przeskoczeniu na wyższą rozdzielczość nie tracisz wydajności, bo zamiast Supersamplować zbliżasz się do natywnej rozdziałki.

Nasuwa mi się pytanie, jak by wyglądał ten obraz "zsupersamplowany" w takim stopniu, jak poprzednio. Czyli jakieś 2x - tak żeby dobić do pionowego 4k na oko.
Czy robi to widoczną różnicę?
 
Nasuwa mi się pytanie, jak by wyglądał ten obraz "zsupersamplowany" w takim stopniu, jak poprzednio. Czyli jakieś 2x - tak żeby dobić do pionowego 4k na oko.
Czy robi to widoczną różnicę?
Zrobiłem testowe 20 i 30 % wiecej naddatku SS w steamvr nad te wartosci które podalem w recenzji - nie specjalnie widze różnice , trzeba by sie wpatrywać. Jak w P5k+ podbijałem tylko o 10 % lub 20 % to bylo to całkiem widoczne. Tyle ze jak pisałem testowalem tylko 3 gry oraz chwile zabawy w "Big Screenie" gdzie jest suwak SS. W "bigscreenie" 125 % załatwia temat , powyżej (imho) nie ma sensu - ja tego nie widze.
 
Last edited:
Top Bottom