Przygody z Virtual Reality

To ich strata, ja się nie rozczarowalem, a do tego wiele gier na wyłączność jest świetnych że posiadacze innych gogli mogą tylko zazdrościć. Choćby niedawno wydane Blood & Truth.
 
A co do kompa, to AMD nadchodzi, w sam raz nowy ryzenek 8c/16t do zasilania tych wszystkich hełmów :D

O tak, pomysł zakupu nowego kompa powoli się rodzi. Ale jakoś do Intela jestem przyzwyczajony...

Gdzieś też czytałem, że na horyzoncie "Display Port 2". Pewnie jakieś nowe gogle... Jeszcze poczekam.
 
Nie wiem jaki jest screendoor w vive pro, ale wlaśnie testowalem Indexa (nie mojego) i nie widziałem screendora, a to jest coś co mi przeszkadza i irytuje.

Opinia z ResetERA:
the overall picture quality is still a huge step from my experience using the Vive, Quest, and Samsung Odyssey. There's very little noticeable SDE to the point where I can mostly forget about it while actively using it, and text clarity is INSANELY better. I launched Virtual desktop and set super sampling to 2.0, and holy crap it was so clear to the point I could totally see myself using it as an actual monitor replacement.
Czytelność tekstu jest świetna, w E:D również.
 
Last edited:
Czytelność tekstu jest świetna, w E:D również
Tak Voodu DE zrobil dzis porównanie najnowszych HMD i maly text wygląda zaskakujaco dobrze.
Ja własnie rodzine wyslalem na wioske i mam wolny czas oraz chate tylko dla siebie przez nastepne 2 tyg. Tak wiec moze jak juz go dostaniecie i sie chwile pobawicie to zrobimy jakies spotknie ?:)( chetnie testowo wsadziłbym tam soczewke z mojego GearVR moda ale pewnie mi nie pozwolicie :p)
 
Last edited:
Jednak soczewki to zadne cudo jak obiecywali . Dr Kaii tęskni za tanimi soczewkami z GearVr moda. (...)
chetnie testowo wsadziłbym tam soczewke z mojego GearVR moda ale pewnie mi nie pozwolicie
Jestem prawie pewny że to niemożliwe, bo to ma być układ dwóch soczewek. Poza tym chyba nie ma sensu bo sweetspot jest bardzo duży.
Co do innych recek, Cylonsurferowi się podobało: https://forums.frontier.co.uk/threads/valve-index-vr-headset.507310/page-7#post-7871449 aczkolwiek też mówi że niewiele lepszy od Vive pro z GearVR modem. A MRTV na livestreamie zaorał Reverba mówiąc że owszem rozdzielczość jest lepsza ale to jedyny plus. Być może do specjalizowanych zastosowań (DCS?) będzie lepszy.

Ale jakoś do Intela jestem przyzwyczajony
Tylko krowa nie zmienia poglądów, a świnia często ;-) Intel is dead ;-), long live AMD na razie (ale czekamy grzecznie na benchmarki w grach po 7 lipca). A przynajmniej mówi się o obniżce ceny Inteli o 15% aby walczyć z nowym Ryzenem. Czekać i obserwować. A jeśli kompa używasz do jakiejś pracy która wymaga wydajnego proca (rendering, encoding) to nawet się nie zastanawiać :)
 
Kibicuję AMD, ale to firma która za chwilę zawsze ma pokazać coś ekstra, na co wszyscy czekają i zawsze jakimś cudem Intel albo NVIDIA są o krok przed nimi, przez to że kupują dziennikarzy, manipulują danymi i wmawiają że ziemia jest okrągła.
 
Ryzena 2 raczej nie zamanipulują.

Ja tam nie widza sensu zminiac architekture na AMD. Problemem sa gry + OS które nie utylizują czesto nawet w 50 % obecne procki ( w szczególnosc symulatory takiej jak IL 2 , X plane 11, Dirt Rally korzystają z 1 lub 2 rdzeni a reszta miele procesy sieciowe np na 5 %) Dodatkowo hardware AMD ( zarówno CPU jak i GPU) przeważnie generuje problemy w VR i odpowiedni support , poprawki bledów dodawane są po wielu miesiącach ..
 
Last edited:
Poza tym chyba nie ma sensu bo sweetspot jest bardzo duży.
Klarowność ( przepuszczalność swiatła) GearVRowych soczewek jest nie do pobicia. Dlatego Dr Kaii napisal "I would love to change this lenses for GearVR.." Inni którzy zmigrowali z Viva Pro + mod pisza w podobnym tonie..
 
Last edited:
Ja tam nie widza sensu zminiac architekture na AMD. Problemem sa gry + OS które nie utylizują czesto nawet w 50 % obecne procki ( w szczególnosc symulatory takiej jak IL 2 , X plane 11, Dirt Rally korzystają z 1 lub 2 rdzeni a reszta miele procesy sieciowe np na 5 %) Dodatkowo hardware AMD ( zarówno CPU jak i GPU) przeważnie generuje problemy w VR i odpowiedni support , poprawki bledów dodawane są po wielu miesiącach ..

Windows 10 z końcem maja wypuścił poprawkę która "naprawiła" process scheduler w Ryzenach (nie przyznają się do tego, ale wszystkie branżowe serwisy m. in. Gamers Nexus skwitowały to podobnie), podobno dając +15% wydajności out of the box dla obecnych Ryzenów. Nie jestem żadnym fanbojem AMD - (prawie) zawsze kupuję to co ma dla mnie największą wartość dodaną względem ceny. Hardware AMD (procki, bo grafiki "dla entuzjastów" to szmelc, sorry) miało problem z Vive Wireless adapter, które przypominam było robione we współpracy z Intelem. Pszypadeg? Może, nie wiem, nie widziałem kodu źródłowego ;-) Drugi problem który znalazłem to były sterowniki do szmelcu, przprszm, kart graficznych AMD, które powodowały wywałkę SteamVR. Ja mam złe wspomnienia ze słynnych Catalystów, widzę że się wiele nie polepszyło, ale grafy AMD nie tknę kijem od szczotki nawet, dopóki nie wrócą do gry na całego. Na razie IMHO się do VR o którym tu cały czas mielimy (wysokie rozdzielczości, dużo Hz) nie nadają.

Ja zamierzam wybrać teraz AMD CPU z następujących powodów:
  • 8c/16t jest tańszy od Intela, wydajność wydaje się być niewiele gorsza za znacznie lepszą cenę (czekam na niezależne benchmarki z gier)
  • Socket AM4 będzie utrzymywał kompatybilność do końca 2020r, co oznacza że kupiona teraz płyta główna będzie kompatybilna z Ryzenem 16c/32t który ma wyjść chyba z końcem 2019 albo we wrześniu (nie pamiętam dokładnie). Więc jeśli tylko braknie mi pary z CPU albo będę miał za dużo pieniędzy to wymienię, w przeciwieństwie do mojego Z77A które mnie "przywiązało" do i5-3570k, choć bogiem a prawdą Intel przez kilka lat nie dał mi najmniejszego powodu aby się upgradować
  • support dla wielozadaniowości będzie się rozwijał coraz bardziej dynamicznie bo zaczynamy podobno mieć problemy z miniaturyzacją - patrz Intel i reiterowanie 14nm w kółko. Oczywiście nie należy bezpośrednio porównywać litografii bo siedem nm siedmiu nm nierówne, ale to temat na osobny post
  • wszystkie Ryzeny są odblokowane i można je kręcić, TDP też mają niższe niż intelowa konkurencja oraz współpracują dobrze z szybkimi pamięciami
  • mając zapas 8-16 rdzeni na płycie (oraz pośrednio PCIe 4.0) jestem spokojny o CPU jak wyjdą nowe karty NVidii na 7nm
  • kompa kupuję na kilka lat. Mój obecny był kupiony z końcem 2012, nie pożałowałem kasy i przeżył dotychczas i nawet VR uciągnął. Fakt że miał reanimację elektrowstrząsami (zakup 1070/1080Ti), ale żyje i ma się dobrze - a może jeszcze potem Żonie posłuży. Przysłużyła się też chciwość intela który wypuszczał po 10-15% więcej wydajne procki co przekładało się na bardzo małą atrakcyjność zakupu dla mnie (po prostu ten i5 mi wystarczał). Podkręciłem go dopiero jak kupiłem 1070, wcześniej chodził na stockowych zegarach bo po prostu nie było sensu go kręcić. Oczekuję podobnej wydajności od nowych Ryzenów :cool:
Oczywiście każdy robi to co chce. Jak ktoś ma firmę i dla niego zakup platformy intela i wymiana całości bebechów przy upgrade jest ok, to świetnie. Ja przedstawiam mój punkt widzenia etatowego Kowalskiego który VATu nie odzyska ;-)

Kibicuję AMD, ale to firma która za chwilę zawsze ma pokazać coś ekstra, na co wszyscy czekają i zawsze jakimś cudem Intel albo NVIDIA są o krok przed nimi, przez to że kupują dziennikarzy, manipulują danymi i wmawiają że ziemia jest okrągła.

Dlatego też napisałem że czekam na niezależne benchmarki - już za tydzień. Ale w tym przypadku wygląda że to jest "real deal" :) Zastanawiam się tylko czy płacić frycowe od nowego hardware czy poczekać miesiąc albo dwa aż się ceny ustabilizują. Będzie to wprost zależne od tego jak mój ziemniakocpu będzie sobie radził z Valve Indexem ;-)
 
Suchar, panie kolego. Ale taki prawdziwy, bo ja już wczoraj w tym wątku wrzuciłem info o tym memo intela :)

A w temacie wątku, spoko recenzja VooDooDE:
Source: https://www.reddit.com/r/ValveIndex/comments/c71vgf/my_valve_index_review_my_new_king_of_virtual/
mdch6ebpvb731.jpg

Sebastian z MRTV miał długi livestream, porównywał Indexa z wszystkimi goglami (włącznie z Reverbem) i wyszło mu że index generalnie najlepszy (pimax ma lepszy FOV, Reverb rozdzielczość, Rift S jest sporo tańszy - ale summa summarum Index robi najwięcej rzeczy bardzo dobrze, albo najlepiej i największą wadą jest cena. Z drugiej strony jak się porówna Indexa z Vive Pro to wychodzi że jest tani - gołe Vive Pro to 880€, a Index to 550€).
Source: https://www.youtube.com/watch?v=fPx5TuOY6gM&
 
Last edited:
Index faktycznie na ta chwile wygada na najlepszego wielozadaniowca. Niestety mysle ze nie kupie chocby z powodu tego ze rynek sie rozkrecil. Pomiedzy 2015 do 2017 to w zasadzie liczyly sie 3 gogle. Teraz to znacznie przyspieszylo , co kwartal 1 lub 2 premiery.
Kolejna sprawa to nie mam parcia na drobne usprawnienia , przełomowych technologi w Indexie nie widze.
Kupili by mnie gdyby dali 2160p lub nawet to co teraz ale z fovem horyzontalnym okolo 140, ( oczywiscie zwiększając proporcjonalnie poz. rozdzielczość ) a mamy ledwo 115.
Doceniam audio , kontrolery i wygode headstrapa ale to wszytko juz mam (rEvolve, Virpile, Fanatec i audiofilski zestaw) Te 10 % VR-ego czasu ktore poświecam na roomscale to za mało na decyzje. Mysle ze kolejne google od Valve to juz bedzie to co chce przy zalozeniu ze inni producenci do tego czasu nie zrobia wszytko lepiej..
 
Last edited:
Prawdę mówiąc nadal bym wybrał O+. Nawiasem mówiąc nie wiem czemu w tym screenie O+ jest taki rozmyty, w rzeczywistości tak nie jest.

Jakby dali 2160p już bym zamawiał. Co do FOV i rozdzielczości - pamiętajcie - większy FOV poziomy wymaga większej rozdzielczości poziomej żeby to miało ręce i nogi
Aczkolwiek, myślę że na FOV indexa, 2160 było by akceptowalne.
 
Teraz to znacznie przyspieszylo , co kwartal 1 lub 2 premiery.
Ja myślę że jesteśmy już po wysypie premier. Jeszcze Samsung coś może pokaże. To są lata product developmentu po prekursorach VR (Rift, Vive) i wydaje mi się że w zasadzie mamy już komplet. Oczywiście nie obrażę się jak wyjdzie coś lepszego i rewolucyjnego, wtedy upłynnię Indeksa i wajwa ;-)

Jakby dali 2160p już bym zamawiał
A czym byś to 2160p napędził? Zmniejszając detale? Bo tu nawet RTXy klękają :D
 
Ja myślę że jesteśmy już po wysypie premier. Jeszcze Samsung coś może pokaże. To są lata product developmentu po prekursorach VR (Rift, Vive) i wydaje mi się że w zasadzie mamy już komplet. Oczywiście nie obrażę się jak wyjdzie coś lepszego i rewolucyjnego, wtedy upłynnię Indeksa i wajwa ;-)


A czym byś to 2160p napędził? Zmniejszając detale? Bo tu nawet RTXy klękają :D

Samsung, Pimax 8k X , Acer OJO, o Cosmosie tez nie wiemy wszystkiego. Sony tez zapowiedzialo gogle (PSVR2) do przyszlego PS5 a nie wiadmo czy nie pojawi workaroud aby dzialo to rownież z PC. Lata developmentu to bylo kiedys teraz jest zrzynka technologii od konkurencji lub udoskonalanie swoich konstrukcji.

Sorry ale 2160p to nic strasznego do napedzenia, obecnie renderuje ponad 3000p na oko w RTXie. Pamietaj tez ze na rynku pojawily sie pewne wynalzki jak "direct rendering" - ma to XTAL, Pimax w wersji 8k X tez zapowiedzial pójscie w tą strone oraz FFR, ktory rozwinie sie w przyszlości w FR/eye tracking. Sa tez tryby hz, nawet w Indexie i WMR. I naprawde przekładam FOVa i rozdzielczość nad najwyzsze "wodotryski" w grach. High/Ultra texturki konsumują głownie GPU Ram, a co do AA, ambientów, particlesów czy super cienie i innych dupereli to nie jestem tak wybredny...
 
Last edited:
2160 było by akceptowalne
ale to jest pionowa wartość , wystarczy mi ze zostana przy 1600p a poziomo zamiast 1440 wzieli by matryce która ma 20~30 % wiecej, wtedy Index zachowa jakość obrazu powiekszajac FOVa.

No i sprawa która sobie uświadomilem jakiś czas temu po wysypie tegorocznych zapowiedzi to kwestia recenzentów i etatowych YTberów. Kazde nowe gogle na rynku to piekny hype na calego. Zestawia sie screenshoty np. textu w taki sposob aby pokazac zarabistość kazdych nowych gogli. Czesto widac różne kąty kamery oraz zabawe SS bez podawania tych ze wartości.
Podejrzewam swiadome dzialania bo rozumiem ze oni te gogle dostaja w gratisie ale tez mysle ze moga miec z tego tytułu dodatkowe tantiemy..
MRTV niedawno lobbowal Reverba ale kolejnego materialu video o tym ze nikomu to nie dziala - czyli słynny "screen fickering" po tygodniu uzytkowania juz nie zrobil.

Kolejna dziwna sprawa - Vive Cosmos podał rozdziałke 1440x1700p. To jest zastanawiajace bo niby skad taka nietypowa matryca ?, przegladalem niedawno rynek matryc wszystkie JDI, BOE , NEC, Samsungi i albo robi sie w standardzie 1440p albo 1600p a od niedawna 2160p. Wielkości podawane w calach i rozdzielczosci poziome faktycznie sa różne. Tak wiec czy te 100p pionowo wiecej to nie jest czasem jakiś bull#hit który i tak nikt nie policzy ale marketingowo lepiej sie sprzeda ? Tak samo jest z FOVem w goglach, przeklamane wartości to juz jest prawdziwa plaga.
 
Last edited:
Top Bottom