Przygody z Virtual Reality

Witam,

od jakiegoś czasu śledzę to forum. Sam od kliku lat jestem fanem i użytkownikiem VR. Zaczynałem od Pimaxa 4K, potem zamówiłem Samsung Odyssey Plus. Nie był to zbytnio udany zakup. 99% czasu w VR to DCS, a akurat tam rozjechany był obraz między lewym a prawym okiem :/ Trzeba było korzystać z Revive bez reprojekcji. Później dopiero pokazał się skrypt, dzięki któremu można było ten obraz współosiować. Jakoś się przemęczyłem do wymarzonych gogli Pimaxa 5K+ i wielkiego FOV. Jakież to było zdziwnienie gdy po Odyssey Plus założyłem 5K+ i uderzyła mnie wszech widoczna siatka SDE... Wiadomo kwestia przyzwyczajenia, ale ani w Pimax 4K, ani w O+ tego nie widziałem. O+ miał znakomite kolory (wiadomo OLED) ale za to całkiem rozmytą ostrość obrazu. Pimax 5K+ był wyraźny i wydawało się, że z ostrym obrazem. Do siatki SDE jakoś się przyzwyczaiłem, chociaż na początku grubo się zastanawiałem, które gogle mam sobie zostawić... Wybrałem Pimaxa 5K+. FOV fajny, ale bez jakiegoś takiego wielkiego WOW. Wymagania ogromne, raz że rozdzielczość renderowania większa to jeszcze o wiele większa ilość obiektów do wyświetlenia. Koniec końców zostałem przy FOV 150, włączonym FFR conservative, wyłączonych cieniach, braku MSAA (zabójca FPS w DCS i nie tylko). I tak latałem dobre 8 miesięcy, aż nadszedł czas prawdziwej zmiany w świecie VR.

HP Reverb

Po podłączeniu gogli i dosłownie chwili w Reverbach - od razu zapadła decyzja o sprzedaży Pimaxów. FOV spadł na daleką 3 pozycję. Najważniejsze w VR to 1. jakość obrazu, 2. Płynność (bez tego immersja umiera) 3. FOV. Jakość obrazu mnie oczarowała. Kolory wydają mi się takie jak w OLED'owym Odyssey Plus. Wydajność jest świetna. W końcu mogłem powłączać MSSA x2, cienie i wszystko śmiga nie spadając z 45fps z reprojekcją, która działa o niebo lepiej niż w Pimaxowym PiToolu. Może Pimax 8KX dorówna jakością Reverbowi - chociaż widząć sponsorowane filmy SweViwera to śmiem wątpić. Już kiedyś to samo słyszałem i się napaliłem na maxa, a wyszło jak wyszło. Reverb wiadomo ma mały FOV i mniejszy sweet spot, ale jakość miażdży. Małe wyświetlacze 2,89 cala z tak dużą rozdzielczością gwarantują świetne PPI (8KX będzie miał dużo większe panele, większy FOV pionowy przy tej samej ilości linii co Reverb - fizyki nie oszukają - samo to świadczy o gorszej jakości, ale praktyka pokaże). Ja mam IPD 68 i jest zupełnie ok. Biorąc pod uwagę cenę Reverba z wbudowanym śledzeniem i kontrolerami - myślę, że to nokaut dla konkurencji. Zresztą HP nie wyrabia się z produkcją i wszędzie są opóźnienia w dostawach. Pimax 8KX ze swoją ceną to przegięcie - jestem ciekawy opinii użytkowników, ale przy 2080 Ti wiem, że nie polatałbym sobie tak jakbym chciał w DCS :/
 

Robinus

Volunteer Moderator
Dzięki za opinię!

Mnie też REVERB kusi, ale ja mam 69-71 IPD i straszne przeżycia po "modowaniu" LENOVO ;) Nie zaryzykuję drugi raz gogli bez regulacji, a żaden chirurg jeszcze się nie zdecydował na operację mojej czaszki. Zacznę weterynarzy pytać... :)

Gdybyś mógł chwilę poświęcić - zachęcam Cię do przywitania się w wątku:
 
Fallout 4 VR za 25 zł. Tak tanio jeszcze nie widziałem. Myślę, że choćby dla samego wskoczenia w świat Fallouta warto! A podobno coś poprawili i można już pograć komfortowo...

CDKEYS to nie handlarze kluczami - to sklep.
Ja grałem "niekomfortowo" na ziemniaku na premierze, da się wytrzymać zwłaszcza na zewnątrz. Wydajność w obszarze startowym jest dramatyczna, ale potem się poprawia. No i SweViver udowodnił że jak się windowsa zrollbackuje do wersji sprzed fall creator's update, to działa bardzo dobrze. Zależy jak bardzo ktoś jest podatny na reprojekcję. A sama gra spoko, fajnie połazić po Wastelandzie w VR. Za 25zł grzech nie mieć tego w bibliotece, zwłaszcza że pasują do niego mody z wersji naleśnikowej.

A cdkeys dobry i sprawdzony sklep. Polecam.
 
Source: https://www.youtube.com/watch?v=O2W0N3uKXmo


OJPDL


Na wszyskim panie pójdzie, WMRach też. I wygląda na exclusive na VR, bo Valve twierdzi:
Valve said:
If you don’t yet own any VR hardware, now's the time. Headsets support different sets of features, so the experience will vary between them. Half-Life: Alyx was built hand in hand with Valve Index, which is the highest fidelity option on the market, but the game works great with Vive, Rift and Windows Mixed Reality too. Check out the different options to choose which one is right for you.
No i właściciele Indeksów dostaną ją za darmo, czyli index właśnie staniał o 200zł.
 
Gra pewnie będzie po prostu promocją ich kontrolerów, które są obecnie absolutnie najlepsze na rynku. Pewnie liczą, że częściowo zwróci się jej produkcja ze sprzedaży valve index i mogą mieć rację. Kontrolery można zakupić oddzielnie i chyba są kompatybilne z htc vive?
 
Gra pewnie będzie po prostu promocją ich kontrolerów, które są obecnie absolutnie najlepsze na rynku. Pewnie liczą, że częściowo zwróci się jej produkcja ze sprzedaży valve index i mogą mieć rację. Kontrolery można zakupić oddzielnie i chyba są kompatybilne z htc vive?
Nie są kompatybilne z htc vive, bo to steam tracking 2.0. Stacje bazowe HTC Vive są kompatybilne z Indeksem bo Indeks i kontrolery potrafią korzystać z 1.0. W drugą stronę nie. Co do zwrócenia się produkcji, Valve wie najlepiej że to jest inwestycja i to się nie zwróci szybko raczej. Oni po prostu mają na tyle kasy żeby pchać to do przodu bo chcą być drugim nintendo (produkować gry na własny hardware), o czym GabeN niejednokrotnie wspominał.

EDIT: pomyliłem się, knucklesy można sobie dokupić do zwykłego Vive 1.0 (nie pro) również.
 
Last edited:
Ale już z htv vive pro już tak? Vive pro korzysta chyba z trackingu 2.0? Właściwie to są trochę zmuszeni do robienia gier na własny hardware, bo co z tego, że kontrolery świetne, jak nigdzie nie można z nich skorzystać.
 
Z tym nie można skorzystać to nie do końca prawda, wielu devów wrzuciło knuckles support, m. in. Onward. Nie dziwne zresztą skoro koleś siedzi w Valve HQ :D Po prostu nie ma gier BAZOWANYCH na finger trackingu, ale HL: Alyx może być pierwsze, zwłaszcza że zapewnili kompatybilność z innymi kontrolerami.
 
Ciekawostka:

Nie są kompatybilne z htc vive, bo to steam tracking 2.0. Stacje bazowe HTC Vive są kompatybilne z Indeksem bo Indeks i kontrolery potrafią korzystać z 1.0. W drugą stronę nie.
Może nie rozumiem co chciałeś przekazać, ale kontrolery knuckles są kompatybilne z Vive (ze stacjami 1.0), jakby nie były to by ci nie działały ;)
 
Trochę z tym zamieszali, mi się też wydawało, że stacje bazowe/latarnie 2.0 różnią się tylko zasięgiem i polem widzenia, a działają identycznie.
 
Top Bottom