Przygody z Virtual Reality

Nie no spoko. Pamiętam wtedy właśnie gdzieś napisałem że dopiero 2160p będzie sensowne - co okazało się prawdą.

Update:
Ha, znalazłem ^:
 
Last edited:

Robinus

Volunteer Moderator
Source: https://i.imgur.com/WakD06q.png


Apropos NMS - ujawnia on zaletę WMRów pod względem oprogramowania. "Natywna" obsługa takich rzeczy jak dodatkowe okienka (uruchamiane z jednego przycisku) oraz trzaskanie takich fotek (z tego samego menu) - naprawdę ułatwia życie. Nie wiem czy zauważyłeś takie dobroci w nowym oprogramowaniu @gcze !

Zgodzę się jednak z przedmówcami - choć teoretyzuję jedynie, że brak regulacji IPD w HP REVERB'ie może powodować zupełnie odmienne odczucia pod ka żdym względem: FOV, ostrość, sweet-sport - na wszystko ma wpływ rozstaw oczu i kształt czaszki.

Większość łatwo sprawdzić ustawiając sobie rozstaw soczewek na minimum.

PS.
To jakiś życiowy paradoks. @StarLightPL albo @SimplexPL pisał, że 99% populacji ma IPD poniżej 70mm.
A dodajmy do tego drugą rzecz - jedynie promil z tej populacji używa VR.
Jakimż więc trzeba być szczęściażem, żeby znaleźć się zarówno w tym promilu, jak i w tym procencie?

"Przypadki to do siebie mają, że dość często się zdarzają"*

*Robinusofraszki - jeszcze nie wydane. :)
 
Last edited:
Większość łatwo sprawdzić ustawiając sobie rozstaw soczewek na minimum.
Ja to przetestowałem i jest niestety pół na pół. W Samsungu jest lipa, teoretycznie da się używać, ale byłoby to uciążliwe. W Vive zero problemu, nawet bym nie odczuł, że z regulacją IPD jest coś nie tak.
Dalej więc pewności nie mam.
Nie wszystko w WMRach jest do kitu. Same kontrolery mi się podobają i bardzo dobrze leżą mi w rękach (mam duże łapy), lubię też połączenie pada z hatem. Daje to łącznie sporą ilość akcji możliwych do przypisania. Kontrolery Vive to akurat lipa pod tym względem. Te wielkie pały nie są specjalnie wygodne, a połączenie ich z touch padem to pomysł delikatnie ujmując nietrafiony.
Niestety wszystko psuje ten beznadziejny tracking. W symulatorach i grach na siedząco nie ma to żadnego znaczenia, ale jak ktoś chce poszaleć w room scale to będzie bolało.
 
Dla mnie to śledzenie WMR jest super, z takich gier 'stojących' pogrywam najczesciej w beat saber, superhot i serious sam.
Ogólnie nie mam sytuacji żeby mi kontroler gubił tracking.

To też nie jest tak że jak kontrolery wychodzą z pola widzenai to tracisz tracking - one mają czuniki i z tego co wiem to ten ruch jest ekstrapolowany na podstawie przeciążeń - pewnie mniej wtedy to jest precyzyjne, ale jak mówie - nie odczułem tego.
 
To jakiś życiowy paradoks. @StarLightPL albo @SimplexPL pisał, że 99% populacji ma IPD poniżej 70mm.
A dodajmy do tego drugą rzecz - jedynie promil z tej populacji używa VR.
Jakimż więc trzeba być szczęściarzem, żeby znaleźć się zarówno w tym promilu, jak i w tym procencie?

"Przypadki to do siebie mają, że dość często się zdarzają"*
*Robinusofraszki - jeszcze nie wydane. :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Pupillary_distance#Databases jedno ze źródeł, ale jest ich więcej. A co do portalu WMR czy Oculusa to userzy Valve "zazdraszczają". Wprawdzie mamy jakieś bieda desktop mode ale działa to tak że pożal się $bóg.
 
Ten WMR portal naprawde fajny jest, szczególnie po ostatniej aktualizacji - można sobie dowolne aplikacje w okienkach otwierać, np Photoshopa, przeglądarke, desktop etc.
 
A mnie to w 99% przypadków tylko irytuje. Idealny portal dla mnie to pusty ekran startowy SteamVR, a najlepiej jakby nic się nie uruchamiało, tylko od razu docelowa gra/sim.
Szczyt do DCS. Najpierw trzeba odpalić WMR, potem SteamVR, a jeszcze na koniec razem z DCSem odpala się Oculusowy. Cholera by ich wzięła :)
 
Last edited:
Szczyt do DCS. Najpierw trzeba odpalić WMR, potem SteamVR, a jeszcze na koniec razem z DCSem odpala się Oculusowy. Cholera by ich wzięła
Że przepraszam co? :D Ja to tylko klikam na DCSa i nawet steamvr nie muszę uruchamiać bo samo odpali... I co tam robi Oculusowy portal?
 
Też się nad tym zastanawiam. Mam zainstalowany, bo kupiłem kilka gier i gram przez revive, a DCS odpala go chcę czy nie. Gdy próbuję go zamknąć to się DCS wyłącza. To pewnie babol w DCSie, gdybym nie miał pewnie zainstalowanego Oculusowego portalu to odpalałby SteamVR.
 
Też się nad tym zastanawiam. Mam zainstalowany, bo kupiłem kilka gier i gram przez revive, a DCS odpala go chcę czy nie. Gdy próbuję go zamknąć to się DCS wyłącza. To pewnie babol w DCSie, gdybym nie miał pewnie zainstalowanego Oculusowego portalu to odpalałby SteamVR.
Znajdź exek oculusa i ustaw na nim "Uruchom jako administrator" - i się przestanie bezczelnie sam odpalać uzurpując sobie prawa do jedynego headsetu w windowsie :D Problem znany od dawna.
 

Robinus

Volunteer Moderator
@gcze może poczekaj z zakupem jeszcze chwilę jak ja? Już niewiele brakuje do "ideału". Przecież to niemal pewne, że niedługo rozdzielczość Reverba będzie w goglach z regulacją IPD, może nawet z dodatkowymi satelitami, choć to już archaiczna technologia ;) (żarcik Panowie, żarcik :) )

I pisząc "niedługo" - mam na myśli przyszły rok.
 
Gdyby został choć zapowiedziany jakikolwiek headset to może tak. Ale skoro nie ma nawet zapowiedzi ani plotek (poza jakimś Acerem Ojo Concept D - zapowiedziany 8 miesięcy temu, nie wiadomo czy kiedykolwiek wyjdzie), to wątpię żebyśmy wkrótce coś dostali. Jak na absolutną niszowość VR rynek i tak jest zapchany wieloma różnymi modelami.
Gdyby było faktycznie na co czekać to bym czekał, ale wedle mojej wiedzy nie ma. W tym roku wyszedł Rift S, HTC Cosmos, Valve Index - czyli na bank żadna z tych firm z 2020 nic nowego nie wyda.
A ta technologia jest na tyle archaiczna, że w zupełności wystarczą 2 sensory, to nie WMR ;)
Index to najbardziej logiczny upgrade z Vive, bo archaiczne sensory już zamontowane.
 
Last edited:

Robinus

Volunteer Moderator
Zauważyłem, że ten wątek zaczął się dokładnie rok temu. Wówczas nikt nie spodziewał się gogli o rozdzielczości 2k.
Nie pamiętam kiedy zapowiedzieli Reverba i Index'a, ale nie przypominam sobie jakichś wielomiesięcznych przedsprzedaży.

Kilka miesięcy temu jeszcze marudziliśmy, że Samsung nic nowego nie wypuszcza. O HP nikt nie wspominał.

W dodatku teraz, gdy rosyjskie rolnictwo weszło w VR, rozwój z pewnością przyspieszy! :)



"Cows wearing VR headsets might produce better milk"

---
 
Last edited:
Info o Indeksie wyciekło w październiku albo listopadzie. Ubiegłego roku ;)

Cosmos też zapowiedzieli na prawie rok przed premierą.

Chciałbym żeby wyszły jakieś fajne headsety w przyszłym roku ale nie sądzę żeby to nastąpiło.
 
Tak podsumowując, co nowego?
  • Reverb jako headset 2160p
  • Knucklesy, jako fajne kontrolery
  • Pimax - duże FOV i tez dadzą rodzielczość

Reszta to stagnacja, rozdzielczości 1440-1600p mamy od 2017, były już w pierwszych WMR i Vive Pro.
 
@gcze może poczekaj z zakupem jeszcze chwilę jak ja? Już niewiele brakuje do "ideału". Przecież to niemal pewne, że niedługo rozdzielczość Reverba będzie w goglach z regulacją IPD, może nawet z dodatkowymi satelitami, choć to już archaiczna technologia ;) (żarcik Panowie, żarcik :) )
To byłoby rozsądne podejście, tym bardziej, że na obecny zestaw nie narzekam jakoś strasznie. Niestety wątpię żebym wytrzymał ;-)

Tak podsumowując, co nowego?
  • Reverb jako headset 2160p
  • Knucklesy, jako fajne kontrolery
  • Pimax - duże FOV i tez dadzą rodzielczość

Reszta to stagnacja, rozdzielczości 1440-1600p mamy od 2017, były już w pierwszych WMR i Vive Pro.
Tutaj się zgodzę, co by nie mówić o WMRach, to gdyby nie one stawiam, że do dziś lecielibyśmy na rozdziałkach 1200x1080 reszta nie kwapi się do nowości.
To nawet nie jest stagnacja, pod względem regulacji to nawet część zawodników zrobiła duży krok do tyłu.
Ja jednak do Indexa dodałbym na duży plus nie tylko knucklesy ale też FOV, przejrzystość, sweet spot (podwójne soczewki), komfort, jakość wykonania. Moim zdaniem to pierwszy dopracowany headset do ciężkiej orki.
 
Top Bottom