Przygody z Virtual Reality

I jeszcze tylko muszą powstać karty graficzne które go uciągną nie kosztując tyle co używany samochód.

Mi póki co wystarcza PSVR, Index i Quest, zresztą i tak nie ma nic o tyle lepszego (i w ludzkiej cenie) żeby było warte mojej uwagi.

i kisic sie z rodzielczoscia na poziomie rifta , rifta s gdzie za 2 lub 3 lata Index , Reverb lub Pimax 8kx moze byc juz reliktem

Czytalem juz kilka recenzji na forum pimaxa normalnych uzytkownikow StarVr i jedyną osoba ktora tak naprawde hajpuje ten towar to MRTV. Nawet gdyby to kosztowalo 3 razy mniej to bym nie skorzystał.

Skrót myślowy, chodziło mi o to ze przy dobrych wiatrach za 2-3 lata gogle o lepszych parametrach niż StarVR będą kosztować dużo mniej niż te gogle obecnie, więc nie ma sensu napalanie się na StarVR teraz. To nie są gogle konsumenckie i nic tego nie zmieni.
 
Last edited:
Poza tym rozdzielczość tam jest biedna. Skoro gość twierdzi że w kwestii rozdzielczości nawet Index wypada lepiej to przecież Reverb to pozamiata.
 
Już nie przesadzajmy z tą rozdzielczością, myślę że obecna rozdzielczość Reverba jest spoko, choć nie widziałem na oczy jeszcze. Ale @Kyokushin tu takie peany roztacza... Nawet biorąc pod uwagę nieobiektywność posiadacza, to @gcze potwierdził że rozdziałka miażdży. Ja poza FOV i rozdziałką wymagam od headsetu dużego pola ostrego widzenia niezakłóconego przez soczewki. Jak będę miał superrozdziałkę ale tylko wielkości pięciozłotówki patrząc na wprost bo reszta będzie zamazana przez soczewki (a tak dla "niearyjskich IPD" wygląda Reverb) to ja dziękuję postoję. Druga rzecz to zniekształcenia, nie chciałbym mieć efektów takich jakie były w pimaxie, tzn. wyraźnie zaznaczonej granicy w polu widzenia gdzie obraz się wykrzywia.

Tego StarVR jako technologii też bym tak nie przekreślał do końca. Pomijając fakt że cena na pewno jest niekonsumencka, to nie można bagatelizować faktu że to jest "pełne zanurzenie" jeśli chodzi o pole widzenia. To są takie delikatne smaczki których się nie czuje ale podświadomie robią różnicę. Dla przykładu, jak pierwszy raz założyłem Pimaxa 5k+ na łeb, chciałem się oprzeć o stół w The Lab. W The Lab, popierdułce takiej która nawet nie ma realistycznej grafiki, ja, weteran VR-owy z ponad dwuletnim stażem w VR dałem się "oszukać". Taką różnicę zrobił mi FOV (jak również sweetspot i rozdzielczość względem Vive, brak screendoora itepe). Na szczęście lata doświadczenia pozwoliły mi nie glebnąć simplexowym headsetem o podłogę 😂 .

No i cały czas czekam na handtracking. Kurde, to byłby przełom móc naciskać przyciski w kokpicie DCS bez kontrolerów... Ale jak dotąd ani rozwiązanie pimaxa ani rozwiązanie Oculusa nie przyjęło się w grach (a przynajmniej ja nie słyszałem). To jest również coś co mogłoby mnie przekonać do zmiany platformy na Oculusa np., pod warunkiem spełnienia innych wymogów oczywiście.

Eye tracking? Meh. Sprzedam nerkę, kupię 3080Ti, eye tracking nie będzie konieczny ;-))) Ploty powiadają że ma być 50% szybszy od 2080Ti, poczekamy zobaczymy. I pewnie będzie +50% droższy, jak @SimplexPL pisał, cena używanego samochodu... :cool:
 
Nie narzekam na nic. Może dlatego że IPD mi idealnie weszło. Zobaczymy, reklamują jako 'no compromises'. To dość mocne słowa, które scena zweryfikuje.
 
No i cały czas czekam na handtracking. Kurde, to byłby przełom móc naciskać przyciski w kokpicie DCS bez kontrolerów... Ale jak dotąd ani rozwiązanie pimaxa ani rozwiązanie Oculusa nie przyjęło się w grach (a przynajmniej ja nie słyszałem). To jest również coś co mogłoby mnie przekonać do zmiany platformy na Oculusa np., pod warunkiem spełnienia innych wymogów oczywiście.
Śledzenie rąk u Oculusa jest tylko na Queście. Którego swoją drogą można obecnie kupic poniżej 2000 PLN:
 
Prawdę mówiąc jestem ciekaw tych nowych kontrolerów. Jak będą mieć takie śledzenie palców jak Knucklesy to może się złamię, natomiast jeżeli 'nie' no to lipa, ponieważ robienie w 2020 kontrolerów bez tego, jeżeli na rynku są takie co mają (knuckles) jest krokiem wstecz.
 
Te w Reverbie prawie na pewno nie będą mieć śledzenia palców.
Sledzenie palców w Indexie nie ma żadnego praktycznego zastosowania i równie dobrze mogłoby go nie być. Kontrolery Oculusa mają niewiele gorsze wykrywanie pozycji palców dzięki czujnikom pojemnościowym w przyciskach (Index też je ma).
Natomiast co jest fajne w kontrolerach Indexa to możliwość puszczenia kontrolerów otwierając dłoń.
 
No i to tak właśnie powinno być, że możesz dłoń otworzyć.
Obecne kontrolery WMR są dobre, ale Knuckles to jest po prostu v2, kolejna generacja kontrolerów która umożliwia więcej i lepiej, nawet jeżeli zastosowania jeszcze do tego nie ma.
ja chcę móc obracać ręką i ruszać palcami, naturalnie, dla mnie wszystkie kontrolery są troche jak protezy, może inaczej bym czuł knucklesy.
 
ale co z tego skoro i tak śledzenia palców nie ma w WMR :) Ale jakbym znalazł jakieś plug&play do kupienia strapsy to bym kupił.
 
Last edited:
Sledzenie palców w Indexie nie ma żadnego praktycznego zastosowania
Oj nie deprecjonuj bo to była jedna z rzeczy którą moja żona (czyli casual) natychmiast zauważyła w Alyxie i była zachwycona (cyt. "mam prawdziwe ręce!" :D. To są te małe smaczki mocno poprawiające immersję o których wspominałem przy starvr.

Oczywiście że nie mają praktycznego zastosowania bo żaden dev nie będzie robił gier pod samego indeksa, to byłoby samobójstwo. Ale jeśli da się zamodelować nie wymagając knucklesów do grania to +5 do immersji. Na Ocku nie działa to aż tak dobrze, musisz "myśleć" co zrobić żeby wykonać gest. "Aha jak położę palec na B to ręka będzie wyglądać tak. Jak wcisnę grip to tak" itd. W indeksie to "just works", a czasem "doesn't", dla przykładu mnie nie trackuje dobrze małego palca, mam niestandardowe ułożenie palców widocznie.

A same knucklesy, gdyby Valve się nie uparło na ten zrąbany trackpad to byłyby genialne kontrolery (jakość wykonania pomijam). Ale zaczynam się zastanawiać czy to nie jakiś patent oculusa przeszkodził. Choć w sumie WMR wygląda podobnie i nie widzę żeby facebook ich do sądu pozywał.
 
Nie narzekam na nic. Może dlatego że IPD mi idealnie weszło. Zobaczymy, reklamują jako 'no compromises'. To dość mocne słowa, które scena zweryfikuje.
Pobieżny rzut oka na "leak" pozwala stwierdzic ze spory kompromis w zakresie FOVa musi byc. Zjem swoje zimowe kapcie i popije szejkiem z skarpet jesli bedzie wiekszy niz typowe 100~110 horyzontalnie..
 
Tak, to magiczne FOV wydaje się nie do przeskoczenia bez efektów ubocznych.
Tak, wiem, koledzy mają zakrzywione ekrany, itp. ale to sam robiłem piłką do metalu i śrubokrętem. ;)
Bez większych ekranów nie będzie "prawdziwego", większego FOV, a większe ekrany dzisiaj to jak radość z posiadania Tesli: fajnie mieć i się nią pochwalić, ale lepiej nikomu nie wspominać, że trzeba ją dwie doby w garażu ładować (tak mi się na czasie skojarzyło) :)

Na szczęście po mnie FOV "całkowicie spływa", więc już czekam tylko gdzie kupić nową "przyłbicę".
Będzie co porównywać panowie wreszcie!
 
Pytanie do rycerzy zakonu Pimaxa - jak jest z tymi zniekształceniami po zewnętrznych stronach wyświetlaczy?
Czytałem gdzieś że tam jest obraz jakiś zniekształcony i niedostosowany do zmiany kąta.
 
Pytanie do rycerzy zakonu Pimaxa - jak jest z tymi zniekształceniami po zewnętrznych stronach wyświetlaczy?
Czytałem gdzieś że tam jest obraz jakiś zniekształcony i niedostosowany do zmiany kąta.
To jest kwestia idywidualna czesc osób to widzi , innym osobom pyklo bo ksztalt glowy itp i nie widzą a jeszcze inni tak jak ja dodali extra warstwe materiału pod face pada 6mm i zniwelowali do minimum ( lub experymentowali z innymi face padami ). Przy czym wielkość zniekształcenia jest różna w zaleznosci od wybranego wariantu FOV oraz wersji gogli. Na Fovie Large na którym prawie nie gram efekt jest widoczny w niektórych grach a w innych juz nie. Dodatkowo pomaga jeszcze akomodacja oka/mózgownicy do tych deformacji i z czasem ( po kilku miesiachach) moze sie okazac ze tego juz nie widać nawet wtedy gdy zaczynsz tego szukac. Pimax tez co jakiś czas w firmwarze i sterownikach gogli cos tam z geometria obrazu poprawia. Ogólnie temat jest bardzo indywidualny i mocno rozdmuchany - tak jak z IPD w Reverbie ;-)
 
Last edited:
Top Bottom