Przygody z Virtual Reality

To tak na przyszłość, jedna cecha wspólna to w większości przypadków trochę za mało żeby robić sensowne porównania czy analogie.
Co z tego że oba produkty słabo się sprzedały, skoro stało się to z zupełnie innych powodów.


Mozliwe tez ze WMR od HP sie sprzedaje zgodnie z założeniami producenta a nie słabo , poprostu maja inne ambicje i chca zarobic teraz a nie rozdac po kosztach
Fajna narracja, ale nie wyjaśnia jakim cudem 2x droższy Index (do tego wymagający wieszania czujników na ścianach) ma 3x większy udział w rynku niż wszystkie gogle WMR razem wzięte. I to mimo że WMR istnieje kilka lat dłużej.
 
To ty próbowałeś bronić porażki WMR analogią do Bentleya, który "też się słabo sprzedaje" a nie jest porażką.
Czyli to Ty porównałeś WMR do drogiego i luksusowego samochodu, nie ja.
Bo jeśli WMR nie jest luksusowy i drogi, to jakie ma inne wspólne cechy z Bentleyem które uzasadniały by to porównanie?
Sęk w tym że orzekanie WMR jako porażki jedynie jest Twoją projekcją, znowu nie zrozumiałeś, analogii do Bentleya również :) Jedynie porażką można nazwać marketing, nie produkt.
 
Znowu nie zrozumiałeś, WMR jest porażką bo mimo że ma tanie (i rzekomo dobrze) headsety ma żałosne 5% udziału w rynku (a już miał kiedyś nawet 10), przy czym nawet 2x droższy Index ma ponad 3x większy udział niż WMR. WMR poniósł porażkę, bo kompletnie nie liczy się na rynku, jest jego marginesem. To są fakty.
No chyba że dla Ciebie 5% udziału w rynku to sukces, no to WMR jest sukcesem.

A w temacie. Gratulacje dla fdeva!
 
Fajna narracja, ale nie wyjaśnia jakim cudem 2x droższy Index (do tego wymagający wieszania czujników na ścianach) ma 3x większy udział w rynku niż wszystkie gogle WMR razem wzięte.
Trudno mi dokładnie odpowiedzieć bo nie mialem Indexa w rękach. Wiem tylko ze HP w przeciwieństwie do Indexa nie "bundlował" żadnej przełomowej VR-owej gry z zestawem. Index jako sam headset wcale nie był 2x droższy dla każdego. Zapominasz ze posiadacze Viva i Vive Pro mogli się przesiąść bez zakupu stacji LH a nawet kontrolerów (simerzy) za jakieś 580 Euro . Kolejna sprawa to cała kampania przedpremierowa G2 oparła się na exclusywnej miesięcznej umowie z Sebkiem a Indexa opiewało przed premierowo całe środowisko medialne VR . Czyli wracamy do wałkowanego juz marketingu...
Poza tym Steam pokazuje używane/podłączane w danym miesiącu gogle na platformie a nie wyniki sprzedażowe. Jak udowodnisz ze Indexów sprzedało sie więcej skoro firmy tych danych nie ujawniają ? Może paradoksalnie wszystkich Vivów lub WMRów sprzedało się więcej ale używane są teraz Indexy bo stare Vivy i WMRy leżą na półce. % używalność danych gogli w miesiącu nie pokazuje nam faktycznych wyników sprzedażowych.
Możemy oczywiście inaczej definiować słowa udział w rynku. Dla mnie rynek to ilość sprzedanych sztuk , potencjał , wyniki finansowe . Długofalowo najważniejszy jest zysk z inwestycji i to jako całość tworzy obraz porażki lub zgodnie z planem i developujemy dalej...
 
Last edited:
Znowu nie zrozumiałeś, WMR jest porażką bo mimo że ma tanie (i rzekomo dobrze) headsety ma żałosne 5% udziału w rynku (a już miał kiedyś nawet 10), przy czym nawet 2x droższy Index ma ponad 3x większy udział niż WMR. WMR poniósł porażkę, bo kompletnie nie liczy się na rynku, jest jego marginesem. To są fakty.
No chyba że dla Ciebie 5% udziału w rynku to sukces, no to WMR jest sukcesem.
Widzisz - doskonale Cię rozumiem, nie zarzucaj mi niezrozumienia. Mam zwyczajnie inne zdanie.
Natomiast co do WMR jako porażki - to jedynie twoja subiektywna opinia, projekcja.

Jak ci pokazałem w paraleli do Bentleya - udział w rynku nie musi oznaczać tego czy coś jest porażką czy nie, pozostałe rzeczy które wypisałeś są skutkiem fantazji.
Procentowa ilość podłączonych WMR względem np Questa szura o dno, ale nie wynika to z tego że G2 czy np Acer VR to złe gogle, przeciwnie, to bardzo dobre gogle, natomiast zwyczajnie nikt nie umiał ich dobrze sprzedać o czym dobrze napisał Yata.
W historii było wiele takich przypadków, praktycznie każda dziecina za którą wziął się Microsoft. Ich marketing ssie i tyle. Słabym drętwym marketingiem położyli nawet Windows na urządzenia mobilne, co wydawało się być niemal niemożliwe, bo rynek oczekiwał i urządzeń i systemu który by spinał świat mobilny z komputerami osobistymi, przy pomocy w dodatku jednej platformy. Oni to mieli i schrzanili :D Oczywiście ma również taką integrację Apple, ale ich komputery osobiste (mam na mysli też macbooki/laptopy) nie są tak popularne.
 
Last edited:
Jak udowodnisz ze Indexów sprzedało sie więcej skoro firmy tych danych nie ujawniają ?
16% headsetow używanych przez użytkowników Steama to Index.
5% to wszystkie istniejące gogle WMR.

Masz rację, nie da się udowodnić że Index sprzedał się lepiej.

Słabym drętwym marketingiem położyli nawet Windows na urządzenia mobilne
Dzięki za przypomnienie że ten windows na urządzenia mobilne też był porażką, jak WMR :D
WMR miał w pewnym momencie ponad 10% udziału wśród użytkowników SteamVR, a teraz ma 5%. Ale nie wolno nazywać tego porażką bo to "projekcja".

Oni to mieli i schrzanili :D Oczywiście ma również taką integrację Apple, ale ich komputery osobiste (mam na mysli też macbooki/laptopy) nie są tak popularne.
Schrzanili, czyli ponieśli porażkę. WMR też schrzanili... ;)
A komputery apple są bardzo popularne choćby w USA. U nas są koszmarnie drogie.

Długofalowo najważniejszy jest zysk z inwestycji i to jako całość tworzy obraz porażki lub zgodnie z planem i developujemy dalej...
Czyli już za chwilę dostaniemy kolejną iterację WMR i nowe modele gogli ;).

A w temacie, są promocje dla Pimaksjan ;)
 
Last edited:
Tzn możesz nazywać jak chcesz, jak również tworzyć własne projekcje.
Wiele wspólnego ma mobilny system MS jak i WMR. Oba fajne, dobrze działające rozwiązania, które trafią na śmietnik historii przez drewniany marketing.
 
fajne, dobrze działające rozwiązania, które trafią na śmietnik historii przez drewniany marketing.
Czyli które były porażką.
Gdyby te rozwiazania byly naprawdę takie świetne, to osiągnęłyby sukces (popularność) i bez jakiegoś niesamowitego marketingu, bo ludzie którzy to kupili polecaliby to innym, a ci polecaliby to kolejnym i tak by się to rozkręciło. Ale widać WMR był za słabe i za mało fajne aby osiągnąć taki efekt kuli śniegowej.

A tak w ogole to zapomnialem sie pochwalic, ze tydzien temu byłem u Sebastiana w Next Dimension Podcast, wybieram się też do Virtual Strangers i VR365.

A dzis wyszedl 120 odcinek mojego podcastu MKwadrat i jest prawie cały poświęcony VR - m.in. hejtuję Pimaxa :D
Source: https://www.youtube.com/watch?v=O-hp0RMo4yw
 
16% headsetow używanych przez użytkowników Steama to Index.
5% to wszystkie istniejące gogle WMR.

Masz rację, nie da się udowodnić że Index sprzedał się lepiej
Moze sie sprzedal lepiej a moze nie. Podlacza sie obecnie gogle lepsze a starsze czesto leza w szufladach . Znam wielu co maja cala mase starszych gogli. Zostaly kupione . Nie bronie WMRa , to rownie dobrze moze byc VIVE 1 lub Pro kupiony w milionach ale ich juz nikt nie podlacza dlatego statystyka steam jest kulawa w kwestiach sprzedazowych.
Dodatkowo Steam nie jest natywnym srodowiskiem WMRa, np mozesz odpalac MSFS2020 bez steam vr na Reverbie w przeciwienstwie do Indexa.
 
Znowu oceniasz czy coś jest porażką przez pryzmat sprzedaży Simplex co jest co do zasady błędne.
Od jakichś chyba 80 lat nie da się nic sprzedać, bez dobrego marketingu :)

Na pewno WMR były - w czasie przeszłym w zasadzie można już o tym pisać - żeby porwać ludzi niczym nie chwytające, natomiast uważam je za fajniejsze rozwiązania od indexa, viveow, starszych oculusów, na chwilę obecną też jest to dobry headset, ale co tu dużo mówić - quest 2 ceną/możliwościami zjada wszystko.
WMR kupiłem bo polecił mi Robinus, porównując inne rozwiązania, wybrałem znowu WMR i kolejne WMR, paru znajomych również.

Natomiast jakbym miał kupić coś do PC, do simów - nadal wyborem byłby WMR. Ogólnie VR samo w sobie jest za drętwe żeby porwać ludzi póki co. Czas to podsumować, kilka lat to na rynku jest, ale nadal w kompletnej niszy, tak więc nie tylko WMR nie miało efektu śniegowej kuli - całe VR go nie miało.
 
Last edited:
A czy tutejsi fani WMR grają w inne gry oprócz Elite i innych simów?
WMR mając tylko dwie kamerki miały problem z trackingiem kontrolerów i to zostało empirycznie zweryfikowane testami. Tu na forum chyba gcze o tym pisał.

WMR był porażką w tym sensie że poniósł porażkę rynkową. Może MS dlatego nie reklamował, bo sam wiedział że te gogle są takie se i konkurencja ich wyprzedza więc nie ma sensu marnować pieniędzy na marketing urządzeń skazanych na porażkę? Tego się nie dowiemy :D
Jak to mówią "don't throw good money after bad" :)

A w temacie, zakończyła się kampania gogli mixed reality Lynx R1. Ja jestem backerem, zapowiadają się ciekawie.

Source: https://youtu.be/HRnLH3AnCEs
 
Last edited:
Tak, grają, i nie mają problemów z trackingiem.

Oczywiście że WMR poniósł porażkę rynkową, od 2 stron o tym własnie mówię, podobnie jak reszta Microsoftowo-HP projektów.
Do drętwego marketingu bym jeszcze dorzucił drętwy interfejs. WMR Portal lubię, podoba mi się, jest obiecujący, natomiast zatrzymał się w 2018 w takiej postaci jak wyszedł.
 
Dobra ilustracja fajności WMR - wsparcie developerów. Wychodzi gra i na premierze jest niegrywalna na WMR :D

Ale już niecałe 2 tygodnie później wychodzi patch!

1637019535619.png
 
Prawdę mówiąc akurat tego typu problemy dotykają każdego zestawu i VR ogólnie. Zobacz jak działa Index w Odyssey XD Tyle czasu po premierze...
 
Powrót króla (czyli OLEDów). Ostrość lepsza niż G2.
No i najlepszy tracking na rynku czyli SteamVR.

Source: https://youtu.be/Zkx9myZN3Ew
Tethered:120Hz for 1920*1080 resolution; 120Hz for 3840*1080 resolution; 90Hz for 3840*1920 resolution; 70Hz for 5088*2544 resolution

wg UPLOAD Twoj krol jest nagi (i nie chodzi mi o tracking)

 
Last edited:
Po prostu UploadVR nie widzi jeszcze na koncie przelewu od Arpary ;)

Generalnie to mocne słowa jak na użytkownika Pimaxa :D Arpara ma już działający headset który wysyłają influencerom - a co miał Pimax w momencie jak startował Kickstarter? Jakieś mega wczesne prototypy które wymagały wielu modyfikacji.

Tam jest DP1.4. Vive pro 2 ktory ma te sama rozdzielczosc korzysta z jakiejś specjalnej technologii bezstratnej kompresji.

Jasne że tam wiele rzeczy budzi podejrzenia, ale tak samo było z Pimaxem który obiecywał gruszki na wierzbie.

To jest kickstarter dla ryzykantów którzy są świadomi że mogą dostać figę z makiem albo kompletnie gówniany produktu. U mnie arpara już ma wejściu ma plus za to ze nie idzie w ślady WMR, Pimaxa i HTC i oferuje prawdziwie natywne wsparcie SteamVR bez dodatkowych gówno-nakładek:
Screenshot_20211217-223206.jpg
 
Last edited:
Ja nie widzę żadnego problemu z dodatkowymi apkimi do ustawień gogli/aplikacji przed SteamVR które posiadaja Pimax, WMR czy VP2
W Pimaxie wrzucasz do autostartu razem z ładowaniem Windowsa wiec nie trzeba pamiętać w to klikać , czy ustawie apke/profil w steamVR czy Pitoolu to mi wszystko jedno.
Z zalet takiego rozwiązania Pitoolowego to widzę więcej opcji niestandardowych jak np. odświeżanie , ustawienia kolorów, podświetlania paneli, różne tryby fov , fixed fovated rendering itp.
Tego mi nie da "samodzielny" steamVR . Kolejna zaleta to aktualizację które sa dedykowane pod konkretne HMD a nie proszenie Stema przez długie miesiące żeby cos tam dodali lub poprawili.

Steve (Flightsimguy) twierdzi ze fov nawet mniejszy niz Quest2. Komfort użytkowania sądząc po odcisku na twarzy Sebka słabiutki.
W rozdzielczości 5k tylko 70 hz. Tani plastic przypominający Lenovo Explorer. Cena bardzo fajna ale to nie jest sprzęt dla mnie.
Spodziewam się ze w 2022 będzie więcej gogli o tej rozdzielczości z rozsądniejszym FOVem no i z Kickstarterów "sprzętowych" już się wyleczyłem :)

Jeśli "wsparłeś" spoko. Ja stoję i czekam. Tyle.
 
Last edited:
Top Bottom