rootsrat
Volunteer Moderator
UNIWERSUM ELITE
FRAKCJE: FEDERACJA GALAKTYCZNA
Informacje ogólne
Federacja Galaktyczna to – według swojego własnego zdania – centrum galaktyki i, co ważniejsze, centrum ludzkości, której stołeczny system Sol jest kolebką. Federacja szczyci się wartościami demokratycznymi, wolnością słowa i wysokim standardem życia swoich obywateli. Pozostałe frakcje polityczne (Imperium i Sojusz) postrzegają ją natomiast jako stary, dekadencki i skorumpowany establishment, który prędzej czy późmiej i tak upadnie pod własnym cieżarem.
Historia
Federacja została zawiązana jako odpowiedź na próbę eksterminacji obcej rasy na Tau Ceti 3 w latach 2240-2250. Zbrodnia została powstrzymana, a nowo sformowana siła polityczna bardzo szybko rozszerzyła swoja strefę wpływów. Późniejsze powodzenie rebelii na Achenarze (które zaowocowało utworzeniem Imperium) tylko przyczyniło się do umocnienia politycznej jedności Federacji, jak również nadało jej wyraźnie wojowniczy charakter. Od tamtej pory Federacja i Imperium są w stanie ciągłej Zimnej Wojny, która była przerwana tylko raz w ciągu 900 lat. Wydarzyło się to w na początku trzeciego millenium, kiedy ludzkośc po raz pierwszy nawiązała kontakt z obcą, inteligentną formą życia. Niestety kontakt ten miał formę niesprowokowanego ataku na statek obcych, co zaowocowało długą i kosztowną wojną z technologicznie przewyższającą ludzi rasą insektoidów, znanych pod nazwą Thargoidów.
Przez połączenie sił starych wrogów – Federacji i Imperium – powstała nowa organizacja o nazwie Międzygalaktyczne Skrzydło Badań Naukowych Marynarki Wojennej, czyli INRA (The Inter-Galactic Navy Research Arm). Organizacja ta miała za zadanie szukać sposobów walki z Thargoidami, uciekając się zarówno do rozwiązań militarnych, jak i innych. Po zakończeniu Wojny Thargoidów (po ponownym nawiązaniu kontaktu z obcymi przemianowanej na Wojnę Wzajemnego Niezrozumienia), INRA rozpłynęła się we mgle legendy, a Federacja powróciła na ścieżkę Zimnej Wojny z Imperium.
Sytuacja ta zmieniła się drastycznie po powstaniu Sojuszu. Miało to miejsce podczas konfliktu zbrojnego pomiędzy flotami Federacji i Imperium, toczącego się o przynależność systemu Alioth. Z powodu strat po obu stronach, siłom, którymi dysponowało Alioth udało się odeprzeć wojska obydwu mocarstw. Kiedy w końcu w tym obszarze galaktyki zapanował spokój, Federacja znalazła się zakleszczona pomiędzy starym wrogiem w postaci Imperium Achenarskiego i nowym rywalem od „północnej” strony swoich granic. W całej Federacji spowodowało to w pewnym stopniu poczucie bycia oblężonym, aczkolwiek stosunki z Sojuszem pozostały w miarę neutralne.
Polityka
Pomimo tego, że Federacja dysponuje silną marynarką wojenną i promuje patriotyzm, jako siłę napędową społeczeństwa (w przeciwieństwie do stosowania rozwiązań genetycznych oraz brutalnych represji – patrz Imperium), to podziela ona los wszystkich dużych, hierarchalnych mocarstw – cierpi z powodu korupcji, a bogactwo triumfuje nad sprawiedliwością. Jakkolwiek nie jest są to cechy samej tylko Federacji, to jednak kwestionują one wyidealizowany obraz samej siebie, który Federcja stworzyła.
Stosunek Federacji to Imperium ma formę zawziętej opozycji. Powodem tego są całkowicie przeciwne wartości, które reprezentuje Imperium. Mniej życzliwi zauważają jednak, że Federacja ciągle nie może się pogodzić ze zniewagą, którą według nej było powodzenia powstania na Achenarze setki lat temu. Obydwa mocartswa są związane nieprzerwaną Zimną Wojną oraz okazjonalnymi aktami zbrojnej agresji. Niestety, często ma to negatywny wpływ na jakość życia politycznego i kulturalnego obywateli Federacji.
Stosunek Federacji do Sojuszu jest o wiele bardziej ambiwalentny. Pomimo tego, że Sojusz powstał w celu zmniejszenia dominacji zarówno Imperium jak i Federacji, to stosunki pomiędzy Sojuszem i Federacją można opisać jako przyjazne współzawodnictwo, które wciąż jeszcze nie przerodziło się w otwarty konflikt – aczkolwiek narastający wpływ nowego i stosunkowo nieskorumpowanego mocarstwa, jakim stał się Sojusz przyczynił sie do wzrostu napięć i kilku incydentów w przygranicznych systemach.
Niezależne światy były generalnie wyłączone z federacyjnego podboju galaktyki, ale być może jedynym powodem było to, że podobne działania natychmiast spowodowałyby pojawienie się tam flotylli wojennych Imperium i Sojuszu. Jakkolwiek Federacja nie sprzeciwiłaby się (per se) przyłączeniu niezależnych światów do strefy swoich wpływów, to jest ona już zbyt dużym tworem i swego rodzaju policzytczny bezwład, który ją ogarnął nie pozwala na podjęcie tego typu działań.
Marynarka wojenna
Federacja może się pochwalić najpotężniejszą flotylą wojenną w całej znanej galaktyce – równorzędną Machinie Wojennej Imperium. Siedziba Federacyjnego Centrum Marynarki Wojennej mieści się na Eta Casiopeia. Patrole Marynarki przemierzają zaludnione obszary galaktyki, nierzadko wdając się w potyczki z Imperium i Sojuszem w systemach przygranicznych. Marynarka przeprowadza też misje pokojowe w systemach ogarniętych wojną domową lub innym tego typu konfliktem.
Strefa wpływów
Granice Federacji rozciągają się od Beta Hydri na “południu” (granica z Imperium) do Eta Casiopeia na „północy” (granica z Sojuszem). Systemy federacyjne warte uwagi to Delta Pavonis, Tau Ceti oraz „światy domowe”, do których zalicza się Sol – kolebkę ludzkości – oraz industrialne centrum Barnard’s Star. Jest też kilka bardziej oddalonych od Ziemi systemów, które jednak przynależą do Feredacji. Mowa tu o takich systemach jak np. Tiliala [-4,-1] czy Quiness [-8,6].
Istnieje też kilka systemów, znajdujących się w strefie wpływów Federacji, które są jej jednak niepodległe i posiadają własną suwerenność i system prawny. Mowa tu o religijnych enklawach typu van Maanens Star, komunistycznych światach, jak YZ Canis Minoris czy systemach należącyh do niezależnych korporacji, jak np. Syriusz – siedziba Sirius Corp, największego producenta paliw militarnych w galatykce.
Chociaż Federacja nie ma absolutnej władzy w obrębie swoich granic, potężna marynarka wojenna i niemal tak samo potężna i wzechobecna biurokracja powoduje, że w zasadzie zbrojne powstania są tam rzeczą nieznaną.
Ważniejsze systemy
- Sol [ 0: 0: 0] - System, do którego należy planeta Ziemia, kolebka ludzkości.
- Beta Hydri [ 20:-16: 20] - Gęsto zaludniony system, jeden z założycieli Federacji
- Eta Cassiopeiae [ -10:-2:-10] - Główna baza wojskowa Federacji przeniesiona tutaj z Anlave w 2983 roku po zakończeniu terra-formowania w 2970 roku. Jest idealnym miejscem szkolenia dla żołnierzy dokonujących desantów planetarnych. Nosi starożytną nazwę Achird.
- Delta Pavonis [ 10:-11: 20] - Warunki dla życia ekstremalne na tej suchej planecie. Rodzime formy życia są mocno odporne na warunki tam panujące.
- Tau Ceti [ 0:-12: 0] - Pierwsza kolonia poza Układem Słonecznym, również pierwszy układ, w którym odkryto pozaziemskie formy życia. Niestety ostatni przedstawiciele rodzimych gatunków znajdują się w zoo odwiedzani przez turystów. Przywiezione z Ziemi formy życia pokrywają całą powierzchnię planety.
- Barnard's Star [ 0: 1: 10] - Wysoko rozwinięte górnictwo i przemysł.
- Tiliala [ 90:-15: 0] - Tętniący życiem niezależny system z imponującą wydajnością w rolnictwie.
- Quiness [ -40: 37: -20] - Cichy system Federacji z poniżej przeciętnym sektorem usług.
- van Maanens Star [ 0: -12: 0] - Enklawa religijna z ograniczonym dostępem.
- YZ Canis Minoris [ 20: 4:-10] - Tętniący życiem system niezależny z imponującym wydobyciem i przetwórstwem surowców.
- Sirius [ 10:-2: 0] - Słynny, pierwszy w pełni system korporacyjny. Korporacja Syriusza używała olbrzymich zasobów energii dostępnych na Lucyferze pochodzących ze zwojów owiniętych wokoło planety do syntezy pierwiastków na zamówienie (głównie paliwa wojskowe) od 2350 roku od czasu pierwsze wojny międzygwiezdnej. Nosi Starożytną nazwę 9 Alpha Canis Majoris.
UWAGA! Informacje bazują na grze Frontier: First Encounters i niektóre fakty mogą ulec zmianie w Elite: Dangerous!
Źródło: Elite Wiki, Elite: Dangerous
Last edited: