Windows Mixed Reality w ELITE DANGEROUS

gcze - proszę Cię - przestań siać panikę i uogólniać.

Ludzie czytają forum i mi piszą, że oni by może i WMRa kupili, ale podobno jakiś problem z oczami tam jest.

U MNIE NIE MA ŻADNEGO PROBLEMU.

Pisałem o Elite - że ekran wczytywania jest w 2d - zamiast w 3d. To jedyny problem tu.

Aż odpaliłem i screena zrobiłem, bo siedzę po kilka godzin w kokpicie bez żadnych problemów:

aU0cwFm.jpg



Nie mam DCSa żeby sprawdzić, ale w żadnej grze nie zauważyłem żadnego problemu z oczami niżej-wyżej.

I moim zdaniem nie ma co "jechać" na deweloperów akurat WMRa, bo cały VR to jedna wielka beta. Wszyscy eksperymentują, poprawiają, ulepszają, psują i naprawiają.

W dodatku - jeśli przyjmują na gwarancji gogle na tej podstawie jak zrozumiałem - to czemu nie wierzyć, że jednak mówią prawdę? Skąd domysły, że to bzdura? Chyba trochę to wbrew ich interesom by było...

EDIT:
A na Twoich zdjęciach widzę przesunięcie dosłownie kilku pikseli w DCSie. Przecież to powinieneś móc skorygować przy zakładaniu gogli. Przecież one nigdy nie wchodzą idealnie w poziomie. Zakładasz - dopasowujesz do jednego i drugiego oka - ściskasz klamrą i masz idealny obraz.


EDIT2:
Jeszcze żeby wszelkie wątpliwości rozwiać:

Podgląd z gołego SteamVR:

QitVfWh.png



I gra w wersji ALFA, która ledwo kilka dni temu dostała wsparcie kontrolerów WMR, i której deweloperzy z pewnością nie wczytują się w jakąś tajemniczą, specjalną dokumentację akurat WMRa:

QaukbKo.jpg
 
Faktycznie, Ty nie masz problemu, wiec problem nie istnieje :)
Oczywiście, że będę jechał po WMRze ile dusza zapragnie. Jeśli masz tolerancyjne oczy to nie mierz innych swoją miarą. Tak na marginesie to sam wkleiłeś screena na którym obraz jest lekko przesunięty, lewy jest wyżej od prawego.
Weź otwórz sobie okno w Windowsie i ustaw pod napisami na screenie lub jakimkolwiek innym punkcie, będziesz miał taką jakby "linijkę". Porównaj sobie wysokość na jakiej jest np tekst w obu oknach.
Nie jest to takie masakryczne przesunięcie jak w DCS ale jest. Co ciekawe to przesunięcie w większości wypadków istnieje tylko na podglądzie, ale jest i jest to ewidentny babol sterowników.
 
Nie, ja nie mówię że problem nie istnieje. Ja mówię, że to Ty masz problem, a nie cały WMR, co sugerujesz.
Sam napisałeś, że Samsung przyjmuje na tej podstawie zwroty ale nadal próbujesz udowodnić jakąś teorię spiskową...

Co do delikatnych przesunięć w górę i w dół o piksel czy dwa - to nadal nie żaden babol sterowników, tylko prawdopodobnie efekt zniekształcenia soczewek:

comp-4010-lecture4-vr-technology-visual-and-haptic-displays-24-638.jpg


Jak widać, w niektórych miejscach obraz nie powinien być na tej samej wysokości. Zobacz na poziome linie pamiętając o tym, że w obu oczach obraz jest przesunięty w poziomie. Czyli to, co jest drugą pionową kreską w lewym oku, będzie trzecią - w prawym.

Jakoś wydaje mi się, że na siłę chcesz sobie swoje gogle obrzydzić...
 
Nie, ja nie mówię że problem nie istnieje. Ja mówię, że to Ty masz problem, a nie cały WMR, co sugerujesz.
Sam napisałeś, że Samsung przyjmuje na tej podstawie zwroty ale nadal próbujesz udowodnić jakąś teorię spiskową...

Co do delikatnych przesunięć w górę i w dół o piksel czy dwa - to nadal nie żaden babol sterowników, tylko prawdopodobnie efekt zniekształcenia soczewek:



Jakoś wydaje mi się, że na siłę chcesz sobie swoje gogle obrzydzić...

Po pierwsze primo, zniekształcenie w obu okularach powinno być podobne, a jeśli nie, bo np soczewki są niesymetryczne, to na pewno w centrum powinno być identyczne. Tam też piksele są przesunięte.
Po drugie primo ;-) Nie wszędzie to przesunięcie występuje. Jakoś nie zauważyłem, żeby mi się fizycznie soczewki podmieniały w zależności od okoliczności.

Niczego nie mam zamiaru sobie obrzydzać, więc mam 2 pary gogli. Może kiedyś to poprawią. Ja przedstawiam mój i nie tylko mój punkt widzenia. Wiele osób ma i miało z tym problemy, tak samo jak wielu narzeka na te gogle.
Problem dotyczy gogli Samsunga, a nie wszystkich gogli WMR. Sterowniki, są te same dla całego WMRu, więc jest to problem sterowników WMR, a konkretnie sterowników WMR dla SteamVR
 
Last edited:
Nie gcze. Zniekształcenie jest podobne w obu okularach, ale obraz jest w nich przesunięty. A porównujesz piksele, jakby był w tym samym miejscu...

Jak wiadomo - 3d powstaje przez przesunięcie obrazów lewego względem prawego oka:

K6YBA6G.png


Więc punkt który w lewym oku jest tutaj:

8lcDCB4.png


w prawym oku będzie już tutaj:

2dtnLVb.png


Czyli - jak widać - będzie niżej.

Dodaj jeszcze do tego fakt, że soczewki centra mają nie w środku - tylko bliżej nosa, co potęguje ten efekt.

Co więcej - tak jak piszesz - efekty te wcale stałe nie są. 3D przecież działa tak, że obiekty na dalszym planie są mniej przesunięte niż te blisko.
Jeżeli więc porównasz piksele z bliskiej odległości - będą bardziej przesunięte niż te dalej.

Trudno więc - biorąc dwa screenshoty - wyrokować czy piksele są na odpowiednich miejscach.


A teraz najważniejsze. U Ciebie coś jest "bardziej" bo masz to przesunięcie na całym obrazie większe.

Policzyłem piksele w Twoim przesuniętym DCSie i w newralgicznym punkcie doliczyłem się maksymalnie 10-ciu! (nie liczyłem pikseli z obrazka - wrzuciłem Twojego screenshota do programu graficznego i nadałem mu odpowiednią rozdzielczość).


10 pikseli przy 3,5 calowym ekranie, przy 1600 pikselach w pionie - to jest pół milimetra.


Gcze - powtórzę - masz obrazy przesunięte względem siebie w pionie maksymalnie PÓŁ MILIMETRA!
Czy powiesz mi, że zakładasz gogle z poziomicą? Nie ma możliwości, że są te pół milimetra niżej z jednej strony? A nie mogą być wyżej?
Ja podejrzewam, że - z całym szacunkiem - ale tak prostej twarzy nawet nie masz. Niedoskonałości budowy czaszki mogą być większe, niż te pół milimetra.

Dlatego nikt się tym nie zajmuje od dwóch lat, bo to żaden problem. Dlatego też chylę czoła przed Samsungiem, który postanowił przyjmować "refundy" od klientów, którzy na siłę szukają problemów.

Nie mówię, że Ty szukasz na siłę - ale jestem pewien, że problemy z obrazem w DCS wynikają z czegoś innego.
Widzę, że przesunięcie masz na wszystkich screenach, a źle reagujesz tylko na DCSa.

Tak więc moim zdaniem, powinieneś zwrócić gogle albo te pół milimetra zaakceptować (co wydaje się naturalnie oczywistym rozwiązaniem) a potem wystosować otwartego maila z przeprosinami do producentów WMR.
 
Aleście panowie tu pojechali w dyskusję, listy otwarte itepe...

Jakiekolwiek przesunięcia obrazu poza te wyliczone z geometrii będą powodować dyskomfort i różnie będą ludzie na nie reagować, łącznie z haftowaniem bo mózgowi będzie coś "nie pasowało" w odbiorze sensorycznym. Co do układania gogli na głowie to absolutnie się nie zgodzę, to nie powoduje efektu że jedno oko jest przesunięte względem drugiego. Co najwyżej sweetspot się zaciera nieco i widzimy mniej ostro (co zresztą od razu się koryguje odruchowo właśnie goglami na głowie). Źródło: vive, rift, pimax... tak wiem nie mam WMRa, ale fizyka jest dla wszystkich taka sama ;-P Po prostu jeśli gogle są na szanownym łbie krzywo to tak samo jakbyśmy przekręcili głowę. Być może występują inne problemy związane np. z nieprawidłowym ustawieniem IPD. Być może kwestia innego mechanizmu trackingu powoduje jakieś przekłamania - bez wejścia w programowanie i sterowniki tak naprawdę możemy sobie tu dywagować i dywagować...

Apeluję jednak o ostudzenie dyskusji nieco bo niepotrzebnie się panowie zacietrzewiacie :D I tak, cały ten wijar to jedna wielka beta, co chwilę "coś nie działa" i trzeba się z tym jak z jajkiem obchodzić. Ale za to jak już działa... bajka :D
 
...

Być może występują inne problemy związane np. z nieprawidłowym ustawieniem IPD. Być może kwestia innego mechanizmu trackingu powoduje jakieś przekłamania - bez wejścia w programowanie i sterowniki tak naprawdę możemy sobie tu dywagować i dywagować...

...

Ale żadna mechanika IPD bo u mnie tego efektu nie ma - wyżej masz zdjęcia.
Samsung refunduje gogle, w których taki efekt powstaje.
Widocznie może poszła jakaś wadliwa partia gogli, za które chcą zwracać pieniądze. I tyle.

Żadnej winy WMR czy oprogramowania WINDOWS tutaj nie ma. Sprawa jest wyjaśniona moim zdaniem i to ładnie ze strony Samsunga. I nie można - moim zdaniem - obwiniać o to WMR, Windowsa czy Billa Gates'a, bo ich winy tu nie ma i robi się przez to WMRowi złą reklamę - zupełnie niesłusznie.
 
Samsung też nie powinien tego refundować. To wina devsów, albo tych co robią gry, albo tych co robią WMR driver for steam.

Skoro te same google w WMR portalu są OK, to są OK.
U mnie to jest tylko w DCS i początkowym splash screenie Elite. Nigdzie więcej tego nie ma.
 
Last edited:
@Robinus
Aleś uparty, przecież wcześniej już napisałem, że :

1. centralnie przesuniecie również występuje
2. jest ono różne w różnych grach

A ponadto to co tam wykazujesz tymi zniekształceniami świadczy tylko o tym, że właśnie to skopali, bo na to zniekształcenie powinno nakładać się przeciwne zniekształcenie renderowanego obrazu i to niwelować.
W pionie "NIE MOŻĘ BYĆ ŻADNEGO PRZESUNIĘCIA" I nie, oczy się do tego nie dostosują, rozwój percepcji 3d kończy się w pierwszych latach życia, potem już niczego nie jesteśmy w stanie zmienić.
Nawet operacja zeza w późniejszym wieku jest bardzo problematyczna, bo mózgowi ciężko się dostosować do takich poprawek.
Dlatego właśnie powoduje to taki dyskomfort, zawroty głowy itp, tak właśnie tez reagują ludzie w późniejszym wieku po większej korekcji zeza.

Jest tam coś skopane i tyle.

@StarLightPL

Konkurencji nam trzeba, marudzenia. Dobrym słowem to się tego raczej nie naprawi.
 
Last edited:
@Robinus
Aleś uparty, przecież wcześniej już napisałem, że :

1. centralnie przesuniecie również występuje
2. jest ono różne w różnych grach

...

Tak, tylko teoretyzowałem na temat swoich screenów - bo u Ciebie faktycznie przesunięcie jest wyraźne na całości.

Nadal jednak jestem zdania, że pół milimetra powinno się dać skorygować ustawieniem gogli, ale nie mam tego problemu więc mogę jedynie poteoretyzować.

Natomiast zachęcałbym Cię, żebyś u kogoś innego sprawdził ten problem. Przecież to WMR - podepnij do innego kompa i się wyjaśni - czy to gogle czy inny problem.

EDIT:
Ah - i jest jeszcze coś.

Po tych moich wypocinach na temat dystorsji soczewek, nabieram wątpliwości, czy te obrazy faktycznie przedstawiają obraz z ekranów.

Zniekształcenia są zbyt małe - praktycznie ich nie ma. Przecież nikt nie robiłby algorytmów przeliczających zniekształcenie obrazu do soczewek, żeby jeden piksel przesunąć.

W związku z tym - rzeczywisty obraz wyświetlany na ekranach jest inny - w związku z tym - to wcale nie jest jego odbicie.

Możliwe więc, że to byle-symulacja i nie ma co się przejmować tym wyświetlaniem.

Idąc dalej - może specjalnie wyświetlany jest obraz odpowiednio przesunięty? Może w ten sposób równoważy się jakiś margines wyświetlaczy, może ich ustawienie?
 
ustawiamy do tego w steam supersampling na 200%, i takiej klarowności jeszcze nigdy nie widziałem.
Dla zabawy na chwilę, proponuję dokręcić w Elite HMD np na 2.0 na chwilę - dopiero obraz jest kosa, ale niestety 4080ti będzie za mało.

Tak czy owak, 200% steam i 1.0 1.0 w grze nadal to są OK ustawienia - jestem pod wrażeniem updatu.
 
Last edited:
Takie czary z nowym "apdejtem":

ctr7clpllrb31.jpg


Bez dodatkowych programów angażujących procka i kartę - okienka w VR!

---

Omówienie nowości:


- Okienka "FOLLOW ME" ! :D "Burza"!

---------

kolejny EDIT:

I już NOWY PATCH do WMR Beta z "perfomencaimprowementami" i innymi fixami:
  • Improvements to GPU frame time and GPU memory utilization
  • Improve the motion vector “auto” thresholds based on user feedback
  • Remove the renderTargetScale setting. On Windows 1903 and later, app buffers are dynamically sized based on what the running app needs. On Windows 1809 and earlier, the maximum value possible on those operating systems is used.
  • Motion reprojection indicator display bug fix for applications that used aspect ratios different than the HMD
https://steamcommunity.com/games/719950/announcements/detail/2539386042425312283
 
Last edited:
Top Bottom