Elite Dangerous Scandinavian Community thread

För min del är det trading som gäller för tillfället. Har alldeles för lite stålar för att skaffa cobra än på ett tag ;(

Har grymt svårt att finna vettiga profit-runs. Det finns ju en mängd verktyg men inget som tycks uppdateras regelbundet. Den där trade-assistant verkar smart. Att man besöker och laddar upp info själv från stationerna men ej hunnit prova.

80k nu. Kanske hinner jag dra in 10k till innan midsommar. Frustrerande men rätt smart av FD med "ticket"-systemet. Spar en hel del slantar.

Hej alla skandinaver!

Har i dagarna hoppat på Elite-tåget igen. Senast var väl 1984 om jag minns rätt. Alltså 30 år sedan, holy cow!

Jag vet i stort sett ingenting om hur utvecklingen gått sedan betan släpptes, men vill komma igång och förstå hur det nya äventyret funkar. Ett par snabba frågor innan jag börjar plöja genom forumet och ev. manualer:
1. Kan man kommunicera i spelet (chat på frekvens etc.)?
2. Är alla (aggressiva) enheter "humans" eller finns det AI bots som trasar en sönder och samman ;)
3. Vart ska jag åka först för att tjäna lite pengar och lära mig upgrading?
4. Vad är bästa vägen att gå för en newbie: genom SP missions/tutorials, eller träffa en online buddy som kan visa en runt och ge tips?

Tack på förhand och "see you in the vacuum!"
/Broms

1. Kan man kommunicera i spelet (chat på frekvens etc.)?
2. Är alla (aggressiva) enheter "humans" eller finns det AI bots som trasar en sönder och samman ;)
3. Vart ska jag åka först för att tjäna lite pengar och lära mig upgrading?
4. Vad är bästa vägen att gå för en newbie: genom SP missions/tutorials, eller träffa en online buddy som kan visa en runt och ge tips?
Hej, och välkommen!

1: inte ännu i premium Beta, kommer senare
2: nej, till exempel interdiction är nånting bara AI kan göra nu, pirater osv.
3: inte säker
4: börja med Combat Scenarios, lärä kontrol av sin skepp, a på video tutorials och sen kanske med en online buddy

Tack för svar, Zieman!
Jag har nu kört min Sidewinder några timmar och vant mig lite vid kontrollerna och spel-mekaniken (premium-beta). Verkar mycket lovande spel-mässigt!
Jag har också haft tid att läsa på lite här på forumet.
Kommer ta lite tid innan man greppat alla "features", men det är ju så det ska vara :)

Härligt att höra. Hoppas vi kan få till lite svenskt/skandinaviskt samarbete framöver!

Jag har för egen del varit med från första alphan... Men jag känner mig fortfarande som en nybörjare med min lilla sidewinder och tomma plånbok. Det verkar inte som att handel kommer funka för att bli rik under betan. Folk handlar sönder ekonomin i de få system som är öppna!

Det som återstår är strid/bounty hunting... eller att samla "tappade" canisters i extraction zones.

Hej alla!

Trevligt med en skandinavisk tråd.

Finns det någon Elite Dangerous-relaterad Teamspeak-server eller liknande för oss nordbor? Det vore trevligt, speciellt för folk som är med i betan.

Fler som är intresserade?

//Stonecape

Hej!

Teamspeak server är jag definitivt intresserad av! Det hade varit kul att köra uppdrag tillsammans, speciellt nu när det är så få system öppna.

Provar gärna att flyga i "grupp" med TS framöver. Viktiga är väl att alla är på samma "server" när en startar spelet. Står längst upp till vänster efter logo:rna.

Det går faktiskt att hitta vettiga deals med handel, men det gäller att flänga runt en del och anteckna. Slopeys trade tool funkar annars, lite profit kommer alltid in.

Själv jagar jag mest Anacondor med "wanted", i extraction-zoner. Scannar dem, slår ut dem och tar deras last. Ibland drar en in rejält med crediter :)

Experimenterar en hel del med olika vapenlast på min älskade Cobra. Kör med mus och tangentbord så det blir mest gimballed.

Provar gärna att flyga i "grupp" med TS framöver.

Själv jagar jag mest Anacondor med "wanted", i extraction-zoner. Scannar dem, slår ut dem och tar deras last. Ibland drar en in rejält med crediter :)

Jag är med på något sådant, har inte spelat så mycket så jag har 13000 kvar till en Eagle. Tänkte ta mig en tur till en extraction-zon idag efter att ha läst att man kan hitta guld flytandes runt i rymden.

Nu har jag satt upp en Teamspeak-server.

Om du är intresserad av att använda den, skicka då ett PM till mig så får du adress och lösen.

Uppgifterna får gärna delas med andra intresserade, men för någon sorts kontroll så lägger jag inte upp något här.

Flyg säkert!

//Stonecape

Vi har testat kommunikationen och det funkar!
Jag råkade ut för det sjukaste idag, det var en spelare som dumpade guld framför mig för 41000 credits, jag har en Eagle nu... :-D

Vi har testat kommunikationen och det funkar!
Jag råkade ut för det sjukaste idag, det var en spelare som dumpade guld framför mig för 41000 credits, jag har en Eagle nu... :-D

Har hänt mig också, gratis pengar är ju aldrig fel :). Så nu har jag äntligen en Cobra, och har upptäckt att gimbal-kanoner är bra att ha! Och att man inte ska ha rails på yttre hardpointsen, oftast missar man på vardera sidan av målet...

Härligt att höra. Hoppas vi kan få till lite svenskt/skandinaviskt samarbete framöver!

Jag har för egen del varit med från första alphan... Men jag känner mig fortfarande som en nybörjare med min lilla sidewinder och tomma plånbok. Det verkar inte som att handel kommer funka för att bli rik under betan. Folk handlar sönder ekonomin i de få system som är öppna!

Det som återstår är strid/bounty hunting... eller att samla "tappade" canisters i extraction zones.

Visst går det att handla sig rik, men det gäller att ha ett startkapital. Jag var dum nog att köpa en Hauler när jag hade precis det som behövdes + 10% försäkring, och då var jag ju tvungen att åka omkring med billigt skräp igen eftersom jag inte hade råd att fylla lasten annars!

När jag köpte min Cobra såg jag till att ha 200.000 så att jag hade råd att handla lite.

Inte långt kvar nu till 100k för Cobran. Misstänker dock att ny iteration kommer strax. Möjligen noställer de. Hoppas nästa släpp har med värdet av ens gamla skepp/beväpning vid försäljning.

Vad kör ni mest? Federal distress verkar mest stabil för mig (men det blir en del harvande onekligen). Mycket "försvunna" skepp med bounties i resource extraction-zonerna. Known bug i ticket-systemet.

Kör allt på low. Ligger runt 30 fps med gammal bärbar i premium betan.

Nästa reset blir nog kring den 29:e juli, då de släpper nästa betafas. Jag har lyckats köpa mig en Cobra, men fan vet om jag orkar spara ihop till en Lakon innan dess, om den ändå kommer att försvinna sedan.

Back
Top Bottom