W związku z tym, że kolejnej becie zobaczymy wreszcie funkcjonujący model paliwowy, warto by było aby każdy już po polsku miał możliwość zapoznać się z tym jak on będzie funkcjonować.
Gdyby ktoś dostrzegł jakieś błędy proszę dać mi znać w celu naniesienia poprawek.
ELITE: DANGEROUS - SYSTEM PALIWA
MODUŁ
Każdy statek posiada wewnętrzny moduł kontrolujący składowanie oraz użycie paliwa przez systemy statku, potocznie zwany Zbiornikiem Paliwa.
Moduł ma następujące systemy:
NORMALNA PRACA STATKU
TRYB SUPERCRUISE
HYPERSPACE
TANKOWANIE
RODZAJE PALIWA
Aby zwiększyć różnorodność i dać możliwość graczom, do zakupu, zebrania lub nabycia dostępne będą różne rodzaje paliwa. Poniższe zasady mają zastosowanie wobec różnych typów paliwa:
MODYFIKATORY
Jak opisano powyżej, jakość paliwa może określać liczbę modyfikatorów, które wpływają na osiągi i / lub wydajność statku. Jednakże modyfikatory te mogą pochodzić także od innych rzeczy takich jak kadłub statku, rodzaj napędu lub typ modułu nad-przestrzennego. Modyfikatory te są formalnie opisane poniżej:
USTERKI MODUŁU PALIWOWEGO
Zbiornik paliwa jest podobny do innych modułów na statku (choć zazwyczaj jest wbudowany na stałe w super-strukturę statku i z tego względu nie jest rozszerzalny), także również może ulec uszkodzeniu i awarii. Poszczególne usterki są wymienione poniżej:
Gdyby ktoś dostrzegł jakieś błędy proszę dać mi znać w celu naniesienia poprawek.
ELITE: DANGEROUS - SYSTEM PALIWA
MODUŁ
Każdy statek posiada wewnętrzny moduł kontrolujący składowanie oraz użycie paliwa przez systemy statku, potocznie zwany Zbiornikiem Paliwa.
Moduł ma następujące systemy:
- Główny zbiornik, który może przechować określoną ilość paliwa w odpowiednich jednostkach (np. tonach).
- Pojemność zbiornika określa czas pracy i / lub zasięg statku kosmicznego zanim konieczne będzie tankowanie
- Aktywny Zbiornik Paliwa (AZP), z którego statek czepie w celu zaspokojenia bieżących potrzeb systemów.
- Jest to zawsze standardowa ilość w takich samych jednostkach jakich używa główny zbiornik (np. 1 tona)
NORMALNA PRACA STATKU
- Podczas normalnej pracy statku niewielka ilość paliwa jest zużywana w sposób ciągły na podstawie aktualnego zapotrzebowania elektrowni.
- Potrzebne paliwo jest zawsze pobierane z Aktywnego Zbiornika Paliwa (AZP)
- Większy pobór mocy wymaga większego zużycia paliwa
- Jedna jednostka paliwa (np. 1 tona) starcza na duży okres czasu pracy (np. godzina) w normalnym trybie pracy statku (np. 75% pełnej mocy)
- Kiedy AZP zostanie opróżniony, paliwo jest pobierane z głównego zbiornika, w celu całkowitego napełnienia AZP (działa w taki sposób aż do opróżnienia głównego zbiornika)
- AZP o pojemności 1 tony pobierze dokładnie 1 tonę paliwa z głównego zbiornika (chodzi o to, aby główny zbiornik w każdej chwili zawierał pełne jednostki)
- W momencie kiedy przedostatnia ton paliwa jest pobierana z głównego zbiornika w celu napełnienia AZP, gracz dostaje ostrzeżenie informujące go o tym, że posiada jeszcze tylko jedną dostępną tonę paliwa pozostającą głównym zbiorniku do wykorzystania na skok w nad-przestrzeń (oprócz tej, która właśnie został przelana do AZP)
- Kiedy ostatnia tona paliwa jest pobrana z głównego zbiornika, w celu napełnienia AZP gracz dostaje ostateczne ostrzeżenie informujące o tym, że nie będzie już w stanie wykonać skoku w nad-przestrzeń
- W przypadku kiedy AZP jest opróżniony w całości łącznie z głównym zbiornikiem, statek wyłącza wszystkie moduły z wyjątkiem systemu podtrzymywania życia.
- Gracz nie może ręcznie włączyć z powrotem żadnego z modułów
- System podtrzymywania życia pracuje na awaryjnym zasilaniu z baterii i może utrzymać tylko swoje działanie prze określony czas (np. 15 minut)
- Gdy wyczerpie się bateria statek całkowicie się wyłączy, powodując uduszenie i śmierć gracza w przypadku kiedy ten pozostaje na pokładzie (w trybie non-ironman gracze będą w tym momencie automatycznie uruchamiać kapsułę ratunkową)
TRYB SUPERCRUISE
- Supercruise pobiera paliwo z AZP w przyśpieszonym tempie (skracając operacyjny czas pracy z kilku godzin do kilku minut)
- Reszta rzeczy związanych z paliwem funkcjonuje jak w trybie normalnej pracy statku
- Tak długo, jak AZP będzie uzupełniany paliwem z głównego zbiornika tak długo można utrzymać lot w trybie Supercruise
- Jeżeli AZP i główny zbiornik zostaną opróżnione lot supercruise jest przerywany i nie można go wznowić ponownie.
HYPERSPACE
- Do podróży w nad-przestrzeni gracz używa paliwa bezpośrednio z głównego zbiornika, paliwo jest zużywane w całych jednostkach.
- Każdy całkowita jednostka paliwa pozwala pokonać odległość do jednego roku świetlnego.
- Skok na mniejszą odległość niż całkowita liczba lat świetlnych w dalszym ciągu zużyje odpowiadającą odległości całkowitą ilość jednostek paliwa (np. skok na 1,5 lat świetlnych zużyje 2 całkowite jednostki paliwa)
- Jeśli główny zbiornik jest pusty gracz nie będzie w stanie wykonać hiper-przestrzennego skoku (nawet jeśli posiada paliwo w AZP)
TANKOWANIE
- Gracze mogą zatankować swój statek na stacjach orbitalnych oraz w specjalnych placówkach.
- Paliwo jest zawsze kupowane w całych jednostkach
- Główny Zbiornik może być napełniany niezależnie od AZP
- Pomimo tego, że AZP jest w stanie posiadać wewnątrz mniej paliwa niż całe jednostki, to podczas tankowania jest zawsze napełniany do pełna a koszt paliwa jest zawsze równy całkowitym jednostkom paliwa (zaokrąglany w górę - przyp. tłum.)
- Gracze mogą zatankować swój statek przez pobranie paliwa bezpośrednio z ciał niebieskich (gwiazd, gazowych olbrzymów, mgławic)
- Statek musi być wyposażony w tzw. Fuel Scoop
- Gracz używa FS i uzupełnia AZP w bazując na swoich umiejętnościach
- Szybkość tankowania zależy od umiejętności gracza oraz typu ciała niebieskiego z którego jest pobierane paliwo
- Gdy AZP jest już w 100% uzuełniony cała ilość paliwa pobierana w ten sposób umieszczana jest w zbiorniku głównym, aż do jego wypełnienia
- Dalsze nabieranie zacznie ponownie napełniać teraz pusty AZP
- Jeśli nie ma miejsca w głównym zbiorniku należy przerwać dalsze zbieranie paliwa
- Gracze mogą również transferować paliwo z innego zakotwiczonego statku
- W tym celu mogą wykorzystać nadajnik ratunkowy do zasygnalizowania wszelkim pobliskim statkom faktu braku paliwa oraz poproszenia ich o pomoc.
- Sygnał nie jest żadną gwarancją i może teoretycznie przysporzyć więcej kłopotów niż to wynika z problemów z paliwem (ale może być też jedyną nadzieją na ratunek)
- Sygnalizator jest urządzeniem jednorazowego użytku, jego odnowienie następuje przy następnej wizycie w stacji (zapobiega to nadużywaniu urządzenia i zapewnia graczom motywację do dokowania po takiej próbie, o ile sygnał przyniósł im pomoc)
- Niezależnie od metody użytej do nawiązania kontaktu lub sposobu zbliżenia z innym statkiem gracz musi najpierw z powodzeniem zadokować do innego statku
- Statek może zainicjować transfer paliwa z drugim zakotwiczonym statkiem tylko po uprzedniej wzajemnej akceptacji operacji
- Gracz może dostać za darmo paliwo lub może to być częścią transakcji w zależności od kanałów interfejsu / komunikacji wykorzystywanych do zainicjowania transferu
- Paliwo jest przesyłane w całych jednostkach bezpośrednio pomiędzy zbiornikami głównymi z jednego statku do drugiego
- Nie ma sposobu, aby przenieść paliwo z AZP z jednego statku do drugiego
- Po zakończeniu transferu paliwa pusty AZP jest automatycznie napełniany nowo pozyskanym paliwem według normalnych zasad.
- W tym celu mogą wykorzystać nadajnik ratunkowy do zasygnalizowania wszelkim pobliskim statkom faktu braku paliwa oraz poproszenia ich o pomoc.
RODZAJE PALIWA
Aby zwiększyć różnorodność i dać możliwość graczom, do zakupu, zebrania lub nabycia dostępne będą różne rodzaje paliwa. Poniższe zasady mają zastosowanie wobec różnych typów paliwa:
- Domyślny typ paliwa, określany mianem standardowego jest wyznacznikiem względem, którego definiuje się pozostałe jego typy:
- Inne rodzaje paliwa są niższej lub wyższej jakości względem standardowego typu paliwa
- Paliwo gorszej jakości ma negatywny wpływ na zużycie, tj. jeśli standardowe paliwo utrzymuje działanie elektrowni na 75% mocy przez 1 godzinę, paliwo niższej jakości z modyfikatorem +20% spożycia wystarczy tylko na 50 minut pracy
- Paliwo gorszej jakości posiada również negatywny modyfikator na dystans w przypadku skoków w nad-przestrzeń, tzn. jeśli standardowe paliwo daje 1 rok świetlny na jednostkę paliwa, paliwo niższej jakości z modyfikatorem -50% odległości pozwoli pokonać odległość ½ roku świetlnego na jednostkę paliwa
- Paliwo wyższej jakości ma pozytywny modyfikator zużycia, czyli statek będzie działać dłużej na nim w porównaniu do standardowego paliwa
- Wyższej jakości paliwo posiada także korzystny modyfikator odległości, tj. każda jednostka jednostka używana w przypadku skoku pozwoli pokonać odległość większą niż 1 rok świetlny
- Niezależnie od jakości niektórych rodzajów paliw mogą one mieć dodatkowe efekty lub produkty uboczne, które należy mieć na uwadze (np. napromieniowane odpady, które muszą być przechowywane w pustych kontenerach by uniknąć ryzyka zanieczyszczenia statku i zatrucia jego załogi)
- Cały moduł paliwa może działać jednocześnie tylko na jednym typie jakości paliwa
- Chociaż gracz może nabyć paliwo innej jakości niż to które ma obecnie w systemie i mimo, że paliwo jakościowo jest zgodne ze sobą, to cały system będzie pracował na poziomie wydajności najniższego paliwa w układzie (tzn. zawartość całego zbiornika paliwa nabiera właściwości od najniższej jakości paliwa w systemie)
- Na przykład zbierając paliwo wyższej jakości do tego które jest w systemie utrzymasz obecną wydajność paliwa. Odwrotnie, zbierając paliwo gorszej jakości niż w układzie obniżysz jakość całego paliwa do tego samego poziomu, jak to które zostało zebrane.
MODYFIKATORY
Jak opisano powyżej, jakość paliwa może określać liczbę modyfikatorów, które wpływają na osiągi i / lub wydajność statku. Jednakże modyfikatory te mogą pochodzić także od innych rzeczy takich jak kadłub statku, rodzaj napędu lub typ modułu nad-przestrzennego. Modyfikatory te są formalnie opisane poniżej:
- Zużycie paliwa - modyfikator procentowy do zmiany stopy bazowej zużycia paliwa podczas normalnego użytkowania
- Dystans skoku - modyfikator procentowy do zmiany bazowego "Współczynnika Skoku" - 1 rok świetlny na 1 tonę paliwa
- Modyfikatory te są stosowane oddzielnie do wartości bazowych, nie sumują się zanim zostaną zastosowane (dwa źródła -50% odległości skoku rzeczywiście dadzą tylko w 75% redukcję całkowitej w odległości, a nie 100%)
- Modyfikatory kadłuba statków klasy odkrywca zazwyczaj posiadają korzystne modyfikatory wpływające na odległość skoków nad-przestrzennych i zużycie paliwa, w przeciwieństwie do wojskowych kadłubów, które ogólnie powodują większe zużycie paliwa w porównaniu do statków cywilnych
USTERKI MODUŁU PALIWOWEGO
Zbiornik paliwa jest podobny do innych modułów na statku (choć zazwyczaj jest wbudowany na stałe w super-strukturę statku i z tego względu nie jest rozszerzalny), także również może ulec uszkodzeniu i awarii. Poszczególne usterki są wymienione poniżej:
- Drobne uszkodzenia:
- Uszkodzony przewód paliwowy - przejściowo pozbawia elektrownię dostępu do paliwa tym samym redukując stopniowo dostępną moc aż do jej całkowitego wyczerpania (moduły są wyłączane w kolejności priorytetu), do czasu, aż usterka sama się nie naprawi (zmienny limit czasowy dla awarii)
- AZP wyciek paliwa - tymczasowo odprowadza więcej paliwa z AZP niż normalnie, prowadząc do szybszego ubytku paliwa ze zbiornika, do czasu ponownego automatycznego uszczelnienia (zmienny limitu czasu dla awarii)
- Awaria napełniania AZP - chwilowo zatrzymuje proces uzupełniania AZP kiedy ten jest pusty czego efektem jest identyczny spadek mocy jak w przypadku awarii przewodu paliwowego, ten problem może zdarzyć się tylko, gdy uzupełniany jest AFR (zmienny limit czasu awarii)
- Poważne usterki:
- Wyciek z głównego zbiornika - tymczasowo odprowadza paliwo ze zbiornika głównego przez dłuższy okres czasu, aż do czasu jego automatycznego uszczelnienia. Podczas gdy wyciek w tym przypadku oznacza utratę całej jednostki paliwa, to wyciek odbywa przez dłuższy czas do aż do utraty pełnej jednostki. Jeżeli ze zbiornika ubędzie całkowicie ubędzie pełna jednostka, wtedy na skutek trwającej awarii zaczyna ubywać kolejna. Gdy usterka zostanie już usunięta postała część jednostki paliwa jest przeniesiona do AZP, o ile to jest możliwe, w przeciwnym razie również przepada.
- Pożar w głównym zbiorniku - zbiornik pęka i ulega zapaleniu przeobrażając się w niebezpieczny pożar całkowicie niszcząc wszystkie jednostki paliwa w zbiorniku głównym (AZP oraz rezerwowe zbiorniki są nienaruszone). Ogień jest wynikiem większych uszkodzeń statku opisanych w innym dokumencie, ta usterka tak naprawdę tylko powiększa uszkodzenie powodując dodatkowo utratę całego paliwa w wyniku ognia.
Żródło: Fuel in Elite Dangerous
Last edited: