Przygody z Virtual Reality

Ja użyłem tych:
Kupiłem je dla vive, ale w komplecie były 2, więc poszły też do Samsunga, nie są zbyt dobrze dopasowane.
A uzyskałem po prosty mniejszy odstęp oczu od soczewek co dało mi:
  • większy FOV
  • większy sweet spot
  • większe pole ostrego widzenia.
Zresztą efekt można przetestować wyciągając oryginalny wkład i sprawdzając, co nam da mniejszy odstęp soczewek od oczu.

Ja wiem co daje mod, miałem nadzieję na nieco konkretniejsze informacje, bo swój zakup podobnego zestawu dedykowanego Samsungowi wstrzymałem, ze względu na kiepskie recenzje.

Biorąc jednak pod uwagę, że mamy podobne IPD, zakładam że FOV zwiększył się dzięki temu o jakieś 10-15 stopni.

Właśnie udawadniałem, że dla tylu nie ma co kopii kruszyć, ale może gąbkę wymienić, to już by warto? :)
 
A ja dosłownie chwilę temu skończyłem demonstrację Indexa znajomemu i jego żonie, co ciekawe jej IPD wyszło około 55 (!), jemu IPD 70-71(!). Mierzone tą kartką z linijką z Vive. Obydwoje byli w stanie używać Indeksa bez żadnych problemów, choć jako neofici VRowi to jeszcze był wow effect nałożony 😁 Zawsze miło popatrzeć jak vrginy się jarają :) Żona jarała się bardziej od męża 😂 Co ciekawsze ona ma malutką główkę, brakło regulacji zacisku pokrętła. Ale w sukurs przychodzi specjalna wkładka z miękkiego tworzywa którą się wkłada w tą uprząż indeksową z tyłu i już można zamocować pewnie na małej (np. dziecięcej) głowie również. Natomiast mąż duża głowa i bardzo szerokie IPD i też był w stanie bez problemu używać.

jak jest w Index? Co tam można ustawić, tylko jasność, czy coś jeszcze?
Na razie w gui jest tylko jasność (nb. bardzo poprawili ustawienia steamvr wczoraj czy przedwczoraj), ale ktoś na forum frontiera pisał że w ustawieniach steamvr da się nasycenie per składowa ustawiać w pliku konfiguracyjnym. Nie wiem bo ja nie mam potrzeby tam grzebać. W dodatku z OLEDa wiem że zwiększanie nasycenia potrafi rozmywać drobne detale typu cienkie kreski, podejrzewam że na LCD będzie jeszcze gorzej.

Ile wyciągacie FOV horyzontalnie w tym pokoju testowym w Indexie?

Wydaje mi się że jak to mierzyłem to wyszło mi jak w pysk strzelił 110 poziomo, ale to było jeszcze przed kręceniem filmików fonem i w dodatku niedokładnie - knucklesami się strasznie beznadziejnie te markery rozstawia i nie były równo a ja robiłem to z ciekawości i na chybcika. Jak się skończę jarać Boneworks to pomierzę i poziomy i pionowy dokładnie.

Możesz w nim ustawić poza IPD, również odległość gałki ocznej od soczewki (czyli to co ja modowałem w Samsungu, tutaj zwyczajnie się reguluje)
W dodatku ponoć ta odległość jest baardzo niewielka (to istotne, w Vive też jest regulacja, ale nie da się mocno zbliżyć oka do soczewki).

Soczewka bez problemu dotknie rzęs jak się uprzesz, choć ja najlepsze efekty uzyskuję jak mam górę soczewek (oprawki) oparte o brwi... Pewnie kształt bańki "niearyjski" 😂 IPD mam prawie że wzorcowe, pomiędzy 64 a 65. W Vive się absolutnie nie dało tak przybliżyć, tu nie ma żadnego porównania nawet. Z tym że jak za blisko przysuniesz to będziesz widział krawędzie ekranów po bokach. To swoją drogą nieźle ryje beret, bo krawędzie ekranu widzisz... przeciwnym okiem. Czyli prawą krawędź widzi lewe oko i vice versa bo to wewnętrzne widzisz.

Macie, użyjcie sobie.
(...)
Zobaczcie na reddita - fanboyizm level 99 w komentarzach.
A z czego się tu cieszyć / używać? Mnie wkurza sceptycyzm m$, choć akurat fanboizm to tu jest po obu stronach, posiadacz Reverba też z tym vr killerowaniem przesadza, toż to plama tylko nieco bardziej wyraźna... 😂 Ale nie o tym chciałem. Im więcej PC VR tym lepiej, bo to będzie skłaniać producentów gier żeby wypuszczać kolejne HL:Alyxy, Asgard Wrath-y, Arktiki1 i inne pełnowartościowe produkcje... O tym błędzie wyostrzania WMRów np. już chwilę temu się dowiedziałem ale celowo nie wklejałem, bo to ny "news". M$ robi duży bład nie dodając WMRa do XBoxa, a to byłoby wręcz idealne... Pewnie tacy sami vr-sceptycy jak w CDPR :/. Dlatego raczej mnie to smuci co tam piszą, no ale może w końcu w M$ ktoś wyciągnie głowę z tyłka po tym jak Valve popchnie sprzedaż WMRów do przodu ;-)
 
PS: Gcze, Robinus, kumpel, żona, Anthony z VR365 - to już 5 osób z bardzo nietypowym IPD na końcach spektrum! Chyba to nie jest taki mały procent populacji jak by się wydawało, bo kurde jakimś cudem tyle osób z niby takiego "promila ludności"... Coś te chyba "badania amerykańskich naukowców" to faktycznie były badania amerykańskich "naukowców"...
 
Może to chodzi o to, że oni badali amerykanów. Może jakieś genetyczne, pochodzeniowe naleciałości warunkują kształt czaszki?

No bo - czy ktoś widział górala z zezem?

:D :D :D
 
Panowie... Będę teraz śmiertelnie poważny.

Boneworks to jest gra next gen. Miałem neofitów na pokazie a sam się jaram teraz jak neofita. Od dwudziestu minut siedzę w pokoju z głównym MENU i... się bawię otoczeniem. Kozłowałem nawet piłką do kosza! A jeszcze nie zacząłem grać...

Bierzcie w ciemno, najwyżej zrefundujecie. Warte tych 107zł za samo menu i awatara. AAA BO NIE WSPOMNIAŁEM - MAMY PEŁNEGO AWATARA, nie jakieś latające ręce. I działa on całkiem spoko, o wiele lepiej niż poprzednie implementacje... Jak kucasz to on też kuca, kolana się zginają itepe. To jest TO, to jest POWER gry VR only!
 
ee w WMR portalu dawno to było, rzucanie i bawienie się otoczeniem ;)

Ale pewnie gre kupię - podoba mi się.

Z mojego otoczenia osoby które mają podobne IPD do mojego to tylko rodzina i żona (dziwnym trafem też ma normalne). Ale cała reszta znajomych też mają rozstaw oczu jak silniki w jumbo jecie.

Co do WMR - bardzo mi się podoba platforma i ekosystem, to jest generalnie to jak VR widzę - natomiast szkoda że MS nie idzie za ciosem.
Tak czy siak - na szczęście ta technologia nie przywiązuje, dziś masz WMR, jutro coś innego, po jutrze znowu WMR, żadnych stacji bazowych etc.
 
Last edited:
OMG... Wziąłem do ręki komiks... I... Się zgiął. Tak jak taki prawdziwy papierowy komiks w miękkiej okładce. Te detale ryją beret poziomem immersji. Nie będę więcej spoilował ale immersyjnie gra miażdży!
 
Uwaga: jest jakiś problem podobno z wmr obecnie, to lepiej się jeszcze wstrzymać z zakupem. Pewnie zaraz poprawią bo jest oficjalny support, ale na razie są negatywne opinie posiadaczy wmr.
 
HP tutaj sie nie popisał, ale to ich problem, mniej sprzedadzą, mniej zadowolonych klientów - tak się kończą oszczędności.
Niestety, spędziłem kolejne godziny na kombinowaniu, ustawianiu, porównywaniu i lipa. Pakuję i jutro się pożegnamy :-/
Naprawdę szkoda.
 
A Index się w miedzyczasie wyprzedał.


PS: Gcze, Robinus, kumpel, żona, Anthony z VR365 - to już 5 osób z bardzo nietypowym IPD na końcach spektrum!
I jeszcze Palmer Luckey!

Moja żona ma IPD 58 tak BTW.
 
Last edited:
A Index się w miedzyczasie wyprzedał.


Ten który by @gcze ewentualnie interesował czyli wersja bez stacji bazowych (użyć stare od Vive) jeszcze jest 😁
 
Pisał że interesuje go sam headset. Sam wiesz jak przepłacone są te kontrolery ;)

Screenshot_20191211-080229.jpg
 
Last edited:
Ja oczywiście niezmiernie ciekaw byłbym opinii @gcze o Valve Index, ale - jeżeli mogę sobie @gcze pozwolić, na takie teoretyzowanie - co byś zyskał?

1. Masz zmodowanego Samsunga O+ z podniesionym dzięki temu o 15 stopni FOV (105st). Producent obiecywał 110st.
INDEX obiecuje dla "typowego użytkownika" (!) FOV 130 - już go nie zmodujesz - i jak odejmiemy te 5 stopni"reklama vs rzeczywistość" - otrzymasz max 125
(w co wątpię, ponieważ ekrany pod kątem utną dużo więcej FOV po rozsunięciu, żeby dopasować IPD)
2. Lepszy tracking
3. "podobno" wygoda
4. 144Hz - mnie nie przekonuje, ale może do czegoś się przyda

Ale co tracisz?
1. ekrany OLED

Podsumowując:
+++ FOV większy w dobrych układach o 15-20 stopni (patrz moja grafika)
+++ Tracking przy niektórych grach (chociaż i tak grasz głównie w symulatory)
+++ "podobno" wygoda
--- RGB

EDIT:
1. dodałem "knuksy" do plusów. Wyglądają na przyjemne w użytkowaniu. Aha - nie chcesz "knuksów"? To wyrzucam :)
2. Indexiarze zgłaszają filtr SDE w INDEXie - poprawiam :)
3. "Wygoda". Znając @gcze - nie byłbym taki pewien tego punktu nawet w Indexie.
4. Dodałem 144Hz
 
Last edited:
Index ma filtr SDE.
RGB to plus - 3 subpiksele zamiast dwóch.
Zapomniales o wygodzie "out of the box" i audio w plusach. Oraz o trybach 120 i 144Hz.

Czyli lepszy fov, lepszy tracking, lepszy komfort, lepsze audio, lepsze kontrolery, lepszy fps. I pewnie jeszcze o czymś zapomniałem. O, Alyx VR za friko ;)
 
Last edited:
Ja oczywiście niezmiernie ciekaw byłbym opinii @gcze o Valve Index, ale - jeżeli mogę sobie @gcze pozwolić, na takie teoretyzowanie - co byś zyskał?

1. Masz zmodowanego Samsunga O+ z podniesionym dzięki temu o 15 stopni FOV (105st). Producent obiecywał 110st.
INDEX obiecuje dla "typowego użytkownika" (!) FOV 130 - już go nie zmodujesz - i jak odejmiemy te 5 stopni"reklama vs rzeczywistość" - otrzymasz max 125
(w co wątpię, ponieważ ekrany pod kątem utną dużo więcej FOV po rozsunięciu, żeby dopasować IPD)
2. Lepszy tracking

Ale co tracisz?
1. ekrany OLED

Podsumowując:
+++ FOV większy w dobrych układach o 15-20 stopni (patrz moja grafika)
+++ Tracking przy niektórych grach (chociaż i tak grasz głównie w symulatory)
--- RGB

EDIT:
1. dodałem "knuksy" do plusów. Wyglądają na przyjemne w użytkowaniu. Aha - nie chcesz "knuksów"? To wyrzucam :)
2. Indexiarze zgłaszają filtr SDE w INDEXie - poprawiam :)

podobno sound quality i komfort tez jest plusem Indexa
edit : wyszedl dubel z Simplexem
 
OK - SDE poprawione.

Tryby wyższych częstotliwości mnie jednak zupełnie nie przekonują.
Przecież ledwo wyciągamy 90 a najczęściej 45...

Wydaje mi się, że 120 i 144Hx to powiw przyszłosci, jak FOV w PIMAXie

EDIT:
Dźwięk? Nie mam żadnych zastrzeżeń do dźwięku Samsunga.
 
Last edited:
To spoko że nie masz, ale w Indeksie jest po prostu dużo lepszy. Kyokushin też nie ma zastrzeżeń do FOV w Reverbie ;)
Tryby 120 i 144 działają świetnie np w grach rytmicznych. Dodatkowo, mozna włączyć motion smoothing w 144Hz i mieć 72 fps (albo nawet 60) w wymagających grach.
No chyba że to była lista zalet i wad zrobiona całkowicie pod Ciebie, w takim razie nie było rozmowy, ja po prostu podałem obiektywnie mierzalene zalety Indexa.
 
No w sumie nie wygląda to źle.

Biorąc pod uwagę, że stacji bazowych nie trzeba dokupować, sam headset jest w rozsądnej cenie i plusów więcej niż minusów.

Nie jest to skok w next-gen, ale progres zawsze jakiś.

W dodatku - teraz mi zaczęło coś świtać - nie wiem na pewno czy @gcze masz Odyssey+ czy zwykły Odyssey?
 
Top Bottom