Przygody z Virtual Reality

Już się przygotuj na glare i godraysy, ale daj mu szansę najpierw, nie odsyłaj od razu ;-) Człowiek się szybko przyzwyczaja do tego. Ja już mentalnie przygotowany na krytykę ;-)
Aaaa no i jak przyjdzie Indeks to se boneworks obczaj ;-))) Na knucklesach rewelka :cool:
 
No to LCD, więc nie spodziewaj się cudów.
Jasne, ciekaw jestem tylko tego, czy będzie tak samo, czy jednak coś tam lepiej. LCD też mają różne poziomy czerni. Tylko faktycznie my nosimy to na głowach bez żadnego kontrastu z zewnątrz. W takich warunkach, każda czerń powyżej 0 = brak czerni ;-)

Audio też jestem ciekawy, w Samsungu nie jest tragicznie, w każdym razie znacznie lepiej niż w Reverbie. Reverb w tym względzie oferuje tanie akceptowalne minimum, bez szału ale tragedii też nie ma.
Mnie męczy i psuje immersję nacisk słuchawek na uszy, więc to też fajny bajer z tymi głośnikami.

Już się przygotuj na glare i godraysy, ale daj mu szansę najpierw, nie odsyłaj od razu ;-) Człowiek się szybko przyzwyczaja do tego. Ja już mentalnie przygotowany na krytykę ;-)
Aaaa no i jak przyjdzie Indeks to se boneworks obczaj ;-))) Na knucklesach rewelka :cool:

Tego jakoś strasznie się nie obawiam, fakt irytuje ale nigdy nie było to dla mnie "deal breaker" To też bardzo indywidualna sprawa, ludzie narzekają na "god rays" w vive, a mnie bardziej irytuje on w Samsungu.
Ciekawe, czy nie będę miał problemów z kontrolerami, ze względu na moje łapy. Czytałem, że przy dużych rękach tracking palców potrafi się sypać.

Ja oczywiście niezmiernie ciekaw byłbym opinii @gcze o Valve Index, ale - jeżeli mogę sobie @gcze pozwolić, na takie teoretyzowanie - co byś zyskał?

1. Masz zmodowanego Samsunga O+ z podniesionym dzięki temu o 15 stopni FOV (105st). Producent obiecywał 110st.
INDEX obiecuje dla "typowego użytkownika" (!) FOV 130 - już go nie zmodujesz - i jak odejmiemy te 5 stopni"reklama vs rzeczywistość" - otrzymasz max 125
(w co wątpię, ponieważ ekrany pod kątem utną dużo więcej FOV po rozsunięciu, żeby dopasować IPD)
2. Lepszy tracking
3. "podobno" wygoda
4. 144Hz - mnie nie przekonuje, ale może do czegoś się przyda

Ale co tracisz?
1. ekrany OLED

Podsumowując:
+++ FOV większy w dobrych układach o 15-20 stopni (patrz moja grafika)
+++ Tracking przy niektórych grach (chociaż i tak grasz głównie w symulatory)
+++ "podobno" wygoda
--- RGB

  • Z tym FOV to podany jest diagonalny, więc realnie to będzie ok 110 stopni, ciekawe czy w zauważę różnicę, skoro teraz mam 105.
  • Tracking bezapelacyjnie będzie lepszy.
  • 144Hz to mnie akurat średnio interesuje, a ponoć wydajnościowo wszystko przy tym klęka. Bardziej liczę na opcję 80Hz w symulatorach. 60Hz to już przymało, 80Hz to takie bezbolesne minimum. Teraz dodatkowo ponoć można przełączać odświeżanie w locie bez restartowania steamvr
  • Czernie i kolory na pewno będą na minus, to się okaże jak spory. Jeśli będzie choć trochę lepiej niż w Reverb będzie ok, pod warunkiem, że pójdzie za tym odczuwalna poprawa obrazu w stosunku do mojego Samsunga. Ja szczególnie liczę na większe klarowne pole widzenia, tutaj najbardziej ciekawość mnie zżera ;-)



Tak na marginesie to ciekawe, czy w ogóle mają te Indexy i je wyślą. Może ktoś nie zdążył sklepu zaktualizować.
 
Last edited:
  • 144Hz to mnie akurat średnio interesuje, a ponoć wydajnościowo wszystko przy tym klęka. Bardziej liczę na opcję 80Hz w symulatorach. 60Hz to już przymało, 80Hz to takie bezbolesne minimum. Teraz dodatkowo ponoć można przełączać odświeżanie w locie bez restartowania steamvr
  • Czernie i kolory na pewno będą na minus, to się okaże jak spory. Jeśli będzie choć trochę lepiej niż w Reverb będzie ok, pod warunkiem, że pójdzie za tym odczuwalna poprawa obrazu w stosunku do mojego Samsunga. Ja szczególnie liczę na większe klarowne pole widzenia, tutaj najbardziej ciekawość mnie zżera ;-)

Tak na marginesie to ciekawe, czy w ogóle mają te Indexy i je wyślą. Może ktoś nie zdążył sklepu zaktualizować.

Też nie byłem przekonany do 144Hz, ale wczoraj w boneworks zauważalna różnica w obracaniu się. Przestało rwać, obraz jest płynny. Co ciekawe boneworks utrzymuje mi bez żadnego problemu 144Hz czego się nie da powiedzieć o innych tytułach 😂 i7 9700k i 1080Ti jakby ktoś pytał.

Przełączanie działa świetnie i pozwala porównać. Dodatkowo jak sam zauważyłeś, do simów się przyda. Np. jak Ci wyciągnie 60fps to włączysz Sobie 120Hz z repro i mieć te 60fps zamiast locka do 45fps przy 90Hz.

Ze sweetspota powinieneś być zadowolony, choć nie mam pod ręką O+ żeby porównać... Pamiętaj jeszcze że ważne jest żeby dobrze Indeksa dopasować - robisz to raz a potem zakładasz i zdejmujesz bez regulacji co jest też fajnym mykiem.


Swoją szosą mam nadzieję że Ci spasuje ale i krytyczną opinię przyjmę. Proszę tylko nie używaj słowa "plama" 😂😂😂

Co do wysyłki od Valve to bardziej obserwuj swojego maila, tam będzie info od kuriera. Statusy zamówienia w Steamie często rozmijały się z prawdą jak zaczęli wysyłkę, wątpię żeby to ogarnęli. W dodatku IMHO najgorszy kurier międzynarodowy w Europie czyli GLS. Wysyłka z Holandii. A jeszcze przed wysyłką pewnie będzie prośba o potwierdzenie shipping address.
 
W simach jest właśnie odwrotnie, lepiej mieć jak najniższe odświeżanie, ale bez wygładzania ruchu. Podczas szybkich, bliskich przelotów, pojawia się paskudny ghosting na samolotach przeciwnika. Tutaj jeszcze valve musi się podciągnąć, mają najagresywniej działające wygładzania, ale niestety też powoduje najwięcej artefaktów. Stąd pomyślałem o 80Hz. Uda mi się wyciągnąć jakieś 60fps, więc wygładzania będzie niewiele i artefaktów powinno być trochę mniej.
Dobrze wiedzieć jak to jest w tymi przesyłkami, pewnie nie wiedząc sprawdzałbym tylko status zamówienia w sklepie Steam. Dzięki!

Porównam na pewno gogle w gogle, tak jak z Reverbem bez litości ;-)
A jeszcze co do filtru anty SDE, nikt nie zwrócił uwagi, że to głównie filtr przyciemniający z tego co widać na obrazku, czyli powinien mieć wpływ na polepszenie czerni, kosztem maksymalnej jasności ekranu.
 
Ale to już będzie nie ta klarowność co w Reverbie... niby może być wygodniej, ale wizualnie downgrade.
Nie będzie, to oczywiste ale na wizualność składa się jak widać więcej czynników o których tutaj była mowa.
W moim przypadku to FOV przekreślił Reverba. Oczywiście jeśli ktoś ma przepisowe IPD może go mieć i się cieszyć ;-)

A na koniec zauważyłem jeszcze jedną dziwną sprawę. Okazało się że soczewki nie są takie same w obu okularach. W lewym miałem większy glare i kosmiczną aberrację połączona z podwójnym widzeniem, a w prawym nie. Myślałem, że to brudna soczewka, ale czyszczenie nic nie dało.
Wygląda na to, że problemem może być jakościowy rozrzut w produkcji. Może stąd tak skrajne oceny Reverba.
No z takim fiuczerem jak różne parametry soczewek w poszczególnych okularach to się jeszcze w żadnych goglach nie spotkałem.
W każdym razie ta rozdzielczość to przyszłość i mam nadzieję na rychły wysyp gogli o takiej rozdzielczości , czego nam wszystkim życzę :)
 
Może rzeczywiście miałeś jakieś rev1 poserwisowe. W moich to wszystko jest symetryczne i w porządu, co z moim IPD daje bardzo dobre ogólne wrażenia.
Wyobraź sobie że ja tych wszystkich wad nie mam, a mam tą jakość którą widziałeś.

Myślę że od innych dostaniemy tą rozdzielczość w 2021 (muszą zarobić na tym co pokazali w 2019).
Jedyna nadzieja w Acerze - jako jedyny zapowiedział WMR 2160p z regulacją IPD, ale póki co cisza - natomiast jak wyjdzie takie coś - w ciemno można brać (oczywiście innych firm i nie wmr ze 2160p też).

W ogóle zobaczcie - HP nie sprzedaje Reverba jako sprzętu dla graczy, celują w jakieś rozwiązania biznesowe - pytanie jakie?

Prawdę mówiąc nie wiem jakim trzeba być baranem żeby nie zrobić regulacji IPD skoro tyle o tym na forach ludzie piszą, i tyle narzekania było na pierwsze WMRy z tego właśnie powodu.
 
Last edited:
Acer już ponoć zapowiedział, że nie będzie dystrybucji w europie, o ile w ogóle. Zapadła cisza.
Dałeś linka do wersji pro, ta jest w oczywisty sposób przeznaczona dla zastosowań biznesowych. W takich zastosowaniach, kiedy wiele przypadkowych osób tego używa to w sumie brak regulacji może być zaletą. Nie ma czego ukręcić i zepsuć ;-)
Zastosowania są dość oczywiste i jest ich cała masa. Wszystko związane z projektowaniem brył. Architektura, inżynieria, design.
Sprawa może rozchodzić się o produkcję odpowiednich paneli LCD, pewnie nie ma tłumu producentów, którzy to klepią. Popatrzcie jak to było z Samsungiem O i Vive pro, jechali na dokładnie tych samych oledach. Gdyby samsung miał fanaberie i nie sprzedałby ich Vive, nie byłoby Vive Pro. Proste.
 
Dałem do pro, bo innego linka nie ma.
A wersja consumer różni sie tylko gąbką na twarz, więc w zasadzie to nadal to samo.

Tak, wersja consumer to to samo co pro, ale to nie tylko gąbka. Faceplate jest inny, dodatkowo jest zestaw kabli i 2 lata gwarancji.
Reverb powstał głównie dla biznesu, to co nam rzucają to uboczna działalność.
To w sumie ciekawe. Jak duży zbyt musi być dla biznesu, skoro my szaraki się kompletnie nie liczymy.
 
Wygląda na to, że Boneworks wymaga żelaznego żołądka:
Source: https://twitter.com/joewintergreen/status/1204514501141254144?s=09

Source: https://twitter.com/ID_R_McGregor/status/1204520029057900546


Poruszanie kamerą pierwszoosobową w VR bez kontroli gracza to dość ryzykowny pomysł.

Wyszło Layers of Fear VR i jest zniżka dla posiadaczy wersji naleśnikowej. Wychodzi 43zł.
 
Last edited:
Prawdopodobnie mnogość konfiguracji sprzętowych tutaj gra rolę bo u mnie Boneworks chodzi jak Reverb u Kyokushina! ;-) Takich cudów nie miałem a wspinałem się już po drabinie i po rurach.
 
Taa , doceniam mechnike i cały realizm Boneworks , gra mocno przypomina HL ale czuje dziwne opory przed zakupem - z gameplaya wynika ze dostajemy czeste bezsensowne strzelanie w łeb napastnikowi i rozwalania wszytkiego łomem plus jakies tam puzle . Ile to juz razy bylo ? Jako rodzic wkurza mnie ostatnio takie imersyjne propagowanie i programowanie w nas agresji. Nie ,nie mam z tym problemu w 2D na monitorze bo nie ma juz tego zanurzenia co w VR . Ciekaw jestem co to bedzie jak technologia mocno potanieje i kazdy oszolom bez szkoly i hamulców pozabija sobie z kolegami w VR a potem wyjdzie odurzony na miasto..
Starzeje sie - wole sobie polatac , poscigac lub wrócic do desktopowej Civki:)
 
To pewnie kwestia odpowiedniego wytrenowania. Jeszcze kilka miesięcy temu płynne obracanie się w grach z perspektywy pierwszej osoby było dla mnie nie do przejścia, a teraz nie mam z tym problemów.

Kiedyś pisałem pracę dyplomową, własnie o agresji w grach. Nie ma tu żadnej korelacji, a efekty są wręcz przeciwne. Statystyczny gracz jest mniej agresywny "w realu"
Agresja w nas drzemie i jest nierozerwalną częścią naszej egzystencji. Nie tak dawno zeszliśmy z drzew i te nasze górnolotne humanizmy są mocno przeceniane, co jasno pokazuje każde polityczne zawirowanie na naszym globie.
Sęk w tym, aby nad agresją panować. Jej zaprzeczanie to ślepa uliczka prowadząca do różnych efektownych tragedii. Gry pozwalają na swobodne "wyżycie" się bez szkodzenia komukolwiek, tak jak sztuka, muzyka, itp.
Oczywiście poprawność polityczna zaraz powie "nie zgadzam się z tym". Bo jeśli fakty nie zgadzają się z poprawnością, tym gorzej dla faktów ;-)
 
Last edited:
Gry pozwalają na swobodne "wyżycie" się bez szkodzenia komukolwiek, tak jak sztuka, muzyka, itp.
Zauwaz jednak subtelna róznice pomiedzy zwyklymi grami a realizem VR. Takich badan jeszcze nie bylo i predko nie bedzie. Technologia ewolułuje w kierunku realzimowi a gry pozostaja agresywne.
Ba nie tak dawno naczytalem sie o rozwoju technologi sztuczenej skóry która ma dodac jeszcze wiecej imersji i bodzców w VR. Czy agresja w nas drzemie to tez kwestia sporna - uważam ze rodzimy sie "czyści" - wolni od agresji. Srodowisko w jakie wrastamy, programowane przez yelite spoleczenstwo oraz ogladane media to ma najwieksze znaczenie. Co wiecej mysle ze cale nasze czlowieczestwo idzie w kierunku totalnie kontrolowanego transhumanizmu. Ale to juz jest opowieść na zupelnie inny watek a nawet forum :)
 
Last edited:
Top Bottom