Przygody z Virtual Reality

Ooooo na takie posty liczyłem w dyskusji o VR bardziej niż dyskusję kto ma większego (FOVa :) )

..
PS.
Samsung O+ właśnie do mnie leci. Bo podobno to nie wielkość (FOVa) jest najważniejsza! :D

Jak widac to nie ja zaczynam FOVem z kapelusza wyskakiwac :)

Liczelm tez na dyskusje ogólnowijarowa bo przeciez watek do ustawien WMRa juz macie...
 
Last edited:
Taka ciekawostka.
Samsunga Odyssey można uruchomić z kontrolerami vive, oczywiście na steamvr:
https://www.youtube.com/watch?v=UbDHuEkvqZc
Zaczynam się teraz zastanawiać, czy nie kupić vive. W przyszłości daje sporo możliwości (pimax, vive pro, albo użycie z WMR) tracking ma najlepszy ze wszystkich systemów.
 
Taka ciekawostka.
Samsunga Odyssey można uruchomić z kontrolerami vive, oczywiście na steamvr:
https://www.youtube.com/watch?v=UbDHuEkvqZc
Zaczynam się teraz zastanawiać, czy nie kupić vive. W przyszłości daje sporo możliwości (pimax, vive pro, albo użycie z WMR) tracking ma najlepszy ze wszystkich systemów.

Z tego co widzę powyżej, to przynajmniej kilku używanych VIVE w dobrej cenie można się niebawem spodziewać :)

Panowie od Pimax-ów - sprzedajecie swoje poprzednie sety czy jeszcze czekacie na ustabilizowanie sprawy z PIMAXem (oprogramowanie, kompatybilność?).


-----


Były użytkownik Oculusa i Odyssey Plus w okularach:

[video=youtube;hqUlOoG07R4]https://www.youtube.com/watch?v=hqUlOoG07R4[/video]


----


Cooo? To ma mikrofon! I to film nagrany tym mikrofonem! Czy ja dobrze zrozumiałem?
 
Po drugie linkbox Viva nie jest do niczego potrzebny i zwyczajnie nie dziala poniewaz brak zlacza DP w linkboxie
W linkboxie jest siny ząb do komunikacji z latarniami (bluetooth do lighthousów, bp, nmsp [haha]), Simplex twierdzi że musi być podpięty i zasilany żeby działało, prawdopodobnie do zdalnego power off / power on, być może też że się nie meldują w Steam VR bez działającego linkboxa.

Panowie od Pimax-ów - sprzedajecie swoje poprzednie sety czy jeszcze czekacie na ustabilizowanie sprawy z PIMAXem (oprogramowanie, kompatybilność?).
Panowie od Pimaxa nie mają na razie jak sprzedać swoich setów bo korzystają z "infrastruktury" dostarczonej im przez Vive (lighthousy, kontrolery, wspomniany linkbox). Więc jak mają sprzedać sam hełm? Dokupienie tego od HTC przypomina oddawanie pieniędzy bandziorom, zapłacisz taniej kupując nowiutkie Vive...
 
...Panowie od Pimaxa nie mają na razie jak sprzedać swoich setów bo korzystają z "infrastruktury" dostarczonej im przez Vive (lighthousy, kontrolery, wspomniany linkbox). Więc jak mają sprzedać sam hełm? Dokupienie tego od HTC przypomina oddawanie pieniędzy bandziorom, zapłacisz taniej kupując nowiutkie Vive...

Ah! Ja zapomniałem, że ten PIMAX z VIVe chodzi. W sumie - jak wyżej opisał gcze - do WMR też by się VIVE przydało...
Kiedy nie trzeba będzie sklejać zestawów VR z części różnych producentów? modować soczewek? Doklejać gumek do SAMSUNGów? :)

5ipic80jt4421.jpg
5ipic80jt4421.jpg
 
Czyli wygląda na to że do WMR można użyć super-hiper kontrolerów z vive.
Mury Jerycha runęły, odsłaniając cudownie rycerzy zakonu Oculusa i pretorian Pimaxa na retoryczny kop w yondra. :D

Jednym słowem, żeby uzyskać najlepszą jakość obrazu, i najlepsze super śledzenie, można kupić sobie Odyssey+ i kontrolery od Vive, i nadal będzie to pewnie wyraźnie taniej niż Vive Pro.
Pomijam absurdalność pomysłu, z uwagi na to że kontrolery WMR są dobre, ale jak ktoś chce, bo ma inne zdanie - ma możliwość zrobienia tego lepiej.
 
Last edited:
Oczywiście że da się:

[video=youtube;UbDHuEkvqZc]https://www.youtube.com/watch?v=UbDHuEkvqZc[/video]

Co do jakości obrazu to się wypowiem jak będę miał odyssey na głowie i porównanie, czekam na gen2 z eye-trackingiem i foveated rendering, bo to powinno znacząco obniżyć barierę sprzętową wejścia w VR, lub spowoduje że przyszłościowy hardware będzie mógł wygenerować jeszcze ładniejsze widoczki. Ja mam na razie Vive, na Pimaxa ślinię się ze względu na sweetspot i ostrość obrazu, których to punktów z tego co czytałem O+ raczej nie spełnia - coś co Ty nazywasz "plastycznością" ja nazywam "rozmyciem" i osobiście nie lubię... W każdym razie nie odczuwam absolutnej potrzeby kupienia pimaxa natychmiast, choć być może go preorderuję w ramach kaprysu. Być może.
 
Niestety jedynym sensownym sposobem na zakup kontrolerów i reszty potrzebnych gratów do ich uruchomienia, jest zakup całego zestawu zwykłego vive.
Pozostaje więc różnica na samym goglach, ale to nadal ok 1000-1400zł. Gdybym miał już Vive, to pewnie kupiłbym vive pro, a nie Samsunga, choćby po to, żeby pograć w DCSa i posiadać środowisko gwarantujące brak zeza.
Ci co mieli okazję porównać twierdzą też, że gogle vive są wygodniejsze i lepiej wyważone.
Sam dodatkowy headset z vive na pewno udałoby się sprzedać za kilka stówek, więc ta różnica jeszcze trochę by zmalała. Samsung Odyssey na tę chwilę nie jest w pełni funkcjonalny i to jest podstawowy problem. Jest już 2 lata na rynku, a nie uporali się z poważnym problemem gnębiącym różnych użytkowników. Prawdopodobnie tak naprawdę wszystkich, tylko różna jest widocznie odporność na zezowanie i skala występowania problemu w zależności od gry, czy programu. Z tego co sprawdziłem, prawie wszystkie gry/programy ze SteamVR są w jakimś stopniu powykrzywiane na Odyssey. Tak naprawdę tylko IŁ2 jest idealnie wypoziomowany.
Aktualnie na Steam są 3 strony komentarzy, że nie działa w ogólne najnowszy SteamVR z Odysseyem i nikt nie raczył tam nawet odpowiedzieć, a devsi Microsoftu są na forum. To co tam sobie będą głowę zawracać jakimś tam zezem ;-)
Za vive odpowiada Valve, za Oculusa Facebook, a za Samsunga i WMR w SteamVR ?? Nikt. Nawet nie wiadomo do kogo się przyczepić. Microsoft zawsze może stwierdzić, że Samsung jest niezgodny ze specyfikacją WMR, bo to właściwie prawda. Samsung Odyssey jest niezgodny, ma inną rozdzielczość, zakresy regulacji ipd i pewnie dlatego jest z nim problem. Twórca revive np. pracuje nad dodaniem natywnej obsługi WMR i od razu zaznacza, że nie będzie wsparcia dla Samsunga.
Dobrze więc mieć pełen obraz sytuacji, nie skupiać się tylko na zaletach lub wadach. Samsung wypuścił tylko headset i ma go gdzieś, to też jest zapewne tańsze niż utrzymanie całej platformy jak to robi reszta.
Ja jestem mega poirytowany, leżą gogle na biurku, fajny obraz, niby wszystko super, a nie mogę ich użyć w DCSie, grze dla której je kupiłem.
 
Microsoft odpowiada za Windows Mixed Reality na Steamie.
https://store.steampowered.com/app/719950/Windows_Mixed_Reality_for_SteamVR/

Microsoft certyfikuje również te urządzenia. Samsung ma 1440x1600, widocznie MS na to się zgodził i uwzględnia to w swoim standardzie, wystawia też te produkty w swoim sklepie.

A DCS - widocznie coś jest niedorobione. Albo w DCS albo w driverze. Issue zostało zgłoszone do MS na steam.
Moim zdaniem takie rzeczy trzeba zgłaszać (na steam zgłoszone), myślę jeszcze jak ticket w MS założyć, inaczej dev się nigdy nie dowie że cos jest nie tak.

Między odyssey a vive pro - różnicy pewnie nie będzie w obrazie, otrzymasz pewnie rzeczywiście możliwość grania w DCS i inne śledzenie. Natomiast odyssey+ nie ma konkurencji w postaci vive pro.
 
Last edited:
Ja bym się absolutnie nie skupiał na DCSie, wykazałem, że podobny błąd występuje prawie wszędzie w aplikacjach SteamVR. W DCSie jest zwyczajnie tylko dużo bardziej uciążliwy, nie mam pojęcia z jakiego powodu. Możliwe, że jak sam zauważyłeś przez oko wiodące. W DCSie występuje przesunięcie w przeciwnym kierunku i jest trochę większe, poprawnie nie powinno ono w ogóle występować, nigdzie i nigdy. Porównałem zrzuty z tego samego mirrora na DK2 i takiego przesunięcia nigdy tam nie ma. O poziomie wsparcia Microsoftu świadczy choćby to, że devsi różnych aplikacji sami próbują to łatać, sam zainteresowany od prawie 2 lat nie widzi problemu. Porobiłem dodatkowe zrzuty ekranu z DCSa na DK2, zrobiłem je w mirrorze DebugToola Oculusa. Oczywiście są idealnie równe, tak samo jak wszystkie poprzednie.
Vive pro na pewno od razu nie kupię, to za duży jednorazowy wydatek na zabawkę. Rozważam jednak to w kilku krokach: zakup vive, może nawet używki, przez jakiś czas przemęczenie się z tym co mam, a po upgrade PC przesiadka na vive pro/Pimax. Może do tego czasu Microsoft się ogarnie i przesiadka nie będzie konieczna.
Microsoft może mieć pewien powód, żeby nie spieszyć się ze wsparciem SteamVR, w końcu mają swój sklepik, prawda? Tam jakoś wszystko działa, przedziwny zbieg okoliczności. Właśnie, muszę jakoś spróbować zrobić zrzut z apek działających natywnie w WMR dla porównanie, pewnie jest na to jakiś sposób.
 
Pytanie czy ktoś faktycznie do MS to zgłosił, czy tylko napisał że wydaje mu się że ma przesunięcie w jednej grze. Bez twardych dowodów devsi ignorują stękanie.
Teraz moim zdaniem jest temat przedstawiony jasno i trzeba ich dociskać.
Założyłem w MS case#118121819468205

Tu można założyć ticket:
https://support.microsoft.com/en-us...966&forceorigin=esmc&ccsid=636807379731856255

This comment was created by the customer and added by the OAS Service

Hello,

I would like to inform about serious issue with Samsung Odyssey and Odyssey+.

The issue may be a cause of damage of customer eyes.

The issue is touching Steam VR application, some more, some less, because human brain can adapt.
A root cause of issue is the left/right eye missaligment.

Right eye is rendered lower than left and that may lead to squint.
Issue is not related to Samsung hardware, everything is perfectly working in native Microsoft software for example WMR Portal.
Issue has been clearly identified in DCS and iRacer, that games may be used as example.
There are few reddit threads about that and a problem placed on WMR steam forum.

Issue described on Steam and confirmed by few users:
https://steamcommunity.com/app/719950/discussions/0/1750106661711270633/

I kindly please to take a look into it.

I think that may be dangerous to the customers. I played DCS 10 minutes, my brain adapted, and after I removed gogles I spent over 20 minutes when my eyes back to normal. I had double vision.
If nobody would like to fix it I think some health agencies should can raise an alert.

It is not affecting other WMR headsets. Only Samsung Odyssey and Odyssey+. Users think it is connected to hardware IPD regulation – only Samsung have it, its only assumption.

I can deliver a screenshots to prove the request. Misaligment is noticable even on on-screen render.
 
Last edited:
Problem z tym miał na pewno ED, Ił2, DCS, iRacing, i wszystkie gry/programy oparte o silnik Unreal Engine. Myślisz, że wszyscy ci devsi woleli sami to poprawiać, zamiast zgłosić problem do Microsoftu? Jakoś nie sądzę :) Jak widać zresztą nie udało im się to do końca i tylko zamaskowali problem zamiast go wyeliminować. Dla świętego spokoju, chcę zrobić właśnie możliwie pełne zestawienie i wrzucę gdzieś na stronę ze szczegółowym opisem, łącznie z tym jak każdy może to sprawdzić u siebie, będzie można to linkować, bo fora mają limity postów i utrudnia to prezentację problemu.
 
Nie jest tak zle - po pierwsze kontrolery i lighthousy tylko do zabawy z roomscale. Piamx 5k/8k ma wbudowany modul 3 dof ( cos ala zyroskop) , trackig w 3 plaszczynach dziala jako tako bez lighthousow ale oczywiscie z nimi bedzie lepiej. Cena 2 lighthousow +2 kontrolerów z innej ligi ( cos na wzór vive knucles) jest obecnie wycenioina na 300 $ + 699 $ za Pimaxa 5k plus i masz super sprzęt:) Wszystko zamawia sie tutaj : https://pimaxvr.com/collections/consumer-edition
Zwróć uwage, że tam jest napisane "deposit" - nie da się obecnie kupic zestawu z kontrolerami pimaxa ponieważ one jeszcze nie istnieją. Może będą za kilka miesięcy do kupienia, na razie możesz wpłacić depozyt ;)

Po drugie linkbox Viva nie jest do niczego potrzebny i zwyczajnie nie dziala poniewaz brak zlacza DP w linkboxie.
Złącza DP faktycznie nie ma (ciekawe czy zadziałołałoby z przejściówką DP->HDMI), ale linkbox Vive jest jak najbardziej potrzebny bo on ma bluetooth z którym komunikują się stacje bazowe (lighthouses). Dzięki linkboxowi automatycznie włączają się one po odpaleniu SteamVR i wyłączają po jego zamknięciu.
Mówię tu o przypadku gdy ktoś posiada same gogle pimaxa (jak ja) oraz Vive.

To spory minus. Myślałem, że skoro jest kompatybilny ze SteamVR to wspiera Motion Smoothing, tak samo jak WMR właśnie.
O ile mi wiadomo WMR nie jest kompatybilny ze steamowym Motion Smoothing, tylko uzywa wlasnego rozwiązania (które dzialalo jeszcze zanim Valve zaimplementowało MS),
Natomiast twórcy Pimaxa mają w planach zaimplementowanie obsługi Motion Smoothing przez pimaxa, ale nie wiadomo kiedy.

Chyba że ktoś wie jak sparować stacje bazowe z Pimaxem - u mnie po odłaczeniu linkboxa od PC stacje bazowe przestały być wykrywane.
 
Last edited:
Problem z tym miał na pewno ED, Ił2, DCS, iRacing, i wszystkie gry/programy oparte o silnik Unreal Engine. Myślisz, że wszyscy ci devsi woleli sami to poprawiać, zamiast zgłosić problem do Microsoftu? Jakoś nie sądzę :) Jak widać zresztą nie udało im się to do końca i tylko zamaskowali problem zamiast go wyeliminować. Dla świętego spokoju, chcę zrobić właśnie możliwie pełne zestawienie i wrzucę gdzieś na stronę ze szczegółowym opisem, łącznie z tym jak każdy może to sprawdzić u siebie, będzie można to linkować, bo fora mają limity postów i utrudnia to prezentację problemu.

Nie przeceniałbym zdolności intelektualnych devsów. Tylko z kijem.

O ile mi wiadomo WMR nie jest kompatybilny ze steamowym Motion Smoothing, tylko uzywa wlasnego rozwiązania (które dzialalo jeszcze zanim Valve zaimplementowało MS),
Natomiast twórcy Pimaxa mają w planach zaimplementowanie obsługi Motion Smoothing przez pimaxa, ale nie wiadomo kiedy.

MS z tego co wiem nad tym pracuje.
 
Last edited:
Czy sprawdzaliście może czy ten efekt jest proporcjonalny do rozciągnięcia IPD? Taki test mógłby ułatwić lokalizację problemu. Podejrzewamy, że jest to związane z regulacją - ale czy bezpośrednio?
Czy przesunięcie obrazów w pionie na podglądzie jest takie samo przy minimalnym IPD jak i maksymalnym czy może - po prostu - zwiększa się proporcjonalnie?
 
Back
Top Bottom